سایز متن   /

جان آجون؛ پژوهشگر موضوعات سیاست خارجی از موسسه ستای ترکیه 

کوردپاریز/ انتشار اخبار پی در پی کشته شدن اعضای گروه تجزیه طلب و تروریستی پ.ک.ک در کشور عراق در رسانه های داخل و خارج از ترکیه، به خوبی نشانگر این حقیقت است که تغییرات استراتژیک ترکیه در نحوه مبارزه و چگونگی مقابله با تروریستها در حال حاضر، ثمرات و نتایج خوبی را به همراه داشته است.

دولت آنکارا با در پیش گرفتن دکترین امنیتی جدید، اقدام به رفع تهدیدات تروریستی پ.ک.ک کرده و با تکیه بر تجهیزات نظامی پیشرفته، گروه تجزیه طلب و تروریستی پ.ک.ک را به صورت بی سابقه ای دچار ضعف و سستی کرده و به اصطلاح زمین گیر کرده است.

اکنون به ارزیابی های جان آجون، پژوهشگر موضوعات سیاست خارجی از موسسه ستای ترکیه در این خصوص توجه فرمایید؛

ترکیه در سالهای اخیر، با اتخاذ راهبردی تحت عنوان حداکثر فشار میدانی بر علیه گروه تجزیه طلب و تروریستی پ.ک.ک، جنگ بسیار تهاجمی و شدیدی را علیه تروریستها به نمایش گذاشته است. این راهبرد جدید، موجودیت تمامی تروریستهای وابسته به این گروه را در سطوح کشورهای ترکیه، عراق و سوریه تحت فشار مستمر خود قرار داده و با هدف قرار دادن ساختار و نظام فرماندهی این گروه، اقدام به تضعیف  بخش فرماندهی و رهبری تروریستها نموده است.

اندکی پس از اقدام به کودتای ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶،  ترکیه اقدام به اجرای عملیات فرامرزی سپر فرات کرد و به دنبال آن عملیات شاخه زیتون، عملیات چشمه صلح، عملیات پایداری و سپس عملیات در حال جریان پنجه عقاب علیه تروریستها در کشورهای عراق و سوریه کرد و به این ترتیب توانست با تحت کنترل در آوردن بخش بزرگی از اراضی تحت اشغال تروریستها، نیروی آنان را به حداقل ممکن برساند. فلذا ترکیه با در پیش گرفتن یک استراتژی جدید، از راهبرد سابق که مبتنی بر پیش روی و عقب نشینی از اراضی خالی شده از تروریستها بود خودداری کرد و برای اینکه این اراضی مجددا در اختیار گروههای تجزیه طلب و تروریستی قرار نگیرد در ان مناطق مستقر شد و کنترل را در دست گرفت.

در کنار همه این تحولات ترکیه با در پیش گرفتن این استرانژی جدید، ضمن هدف قرار دادن سرکردگان گروه تروریستی با جدیت تمام سعی در خنثی کردن ساختار فرماندهی و کنترل سازمانی آن دارد. در طی سالهای اخیر شمار زیادی از اعضای گروه ک.ج. ک و نیز سرکردگان عملیاتی گروه تجزیه طلب و تروریستی پ.ک.ک در ترکیه و نیز در کشورهای عراق و سوریه از قدرت عمل ساقط شده اند. این عملیات موفق، علاوه بر افزایش توان اطلاعاتی ترکیه، یقینا از طریق توسعه یافتن هواپیماهای ملی بدون سرنشین شناسایی و مسلح از سوی متخصصین امر در ارتش ترکیه حاصل شده است.

در سال های اخیر استفاده ترکیه از هواپیماهای بدون سرنشین مدرن از یکسو به صورت موفقی امکان تحرک عناصر گروه تجزیه طلب و تروریستی را تقریبا از بین برده است و از سوی دیگر سبب بروز و ظهور افسردگی عمیق و ناامیدی بالایی در میان اعضای این گروه شده است.

گفته می شود که در حال حاضر شمار تروریستها در داخل ترکیه به 300 نفر کاهش یافته و دیگر اعضای این گروه تروریستی در کشورهای عراق و سوریه نیز به دلیل شدت و قدرت عملیات نیروهای مسلح ترکیه به ناچار وارد فاز دفاعی شده اند و به این ترتیب بخش اعظمی از توان تهاجمی و خرابکارانه خود را از دست داده اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی