سایز متن   /

ارائه محتوای درسی جدید از سوی ادراه خودگردان سوریه (وابسته به پ.ک.ک) در مناطق کردنشین سوریه موجی از خشم و انزجار در بین اهالی منطقه را برانگیخته است.

به گزارش کوردپاریز، اداره خودگردان بعد از حذف تاریخ عربی و تربیت اسلامی از محتوای درسی و نیز گنجاندن نقشه های جدید در درس جغرافیا و افزودن دروس جدید الهام گرفته از افکار زرتشت، کنفیسیوس، مانی، مزدک و اوجالان، رهبر دربند پ.ک.ک با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

معلمان و فعالان با انتقاد شدید از ماده درسی “ژنولوژی” آن را در راستای تشویق “آزادی جنسی” دانسته و معتقدند اینگونه محتواها بر خلاف تمامی ارزشهای جامعه، زنان را به سمت برده داری سوق می دهد.

در ماده تاریخ، بسیاری از پاراگرافها در مورد مراحل مهم و کلیدی تاریخ عربی و اسلامی همچون دوران اموی و عباسیان، حذف شده اند و بسیاری از وقایع درخشان تاریخ عرب به عمد مورد غفلت واقع شده اند.

اداره خودگردان، ماده درسی جغرافیا را بسیار دستکاری کرده است که در آن با بریدن بخش هایی از عراق، سوریه، ایران و ترکیه، نقشه جدیدی برای مناطق کردنشین سوریه با اسم جعلی روژآوا تهیه کرده است. علاوه بر این نام شهرها و شهرک های اصلی در شمال شرقی سوریه تغییر کرده و برنامه درسی تعلیم و تربیت اسلامی در تمام مقاطع تحصیلی کاملاً حذف شده است و ماده درسی “فرهنگ و اخلاق” یا “اعتقادات ملتها” جایگزین شده است.

نویسندگان برنامه درسی اداره خودگردان به ویژه در دو ماده درسی”ژنولوژی و فرهنگ” کاملا از ایده های رهبر دربند پ.ک.ک، عبدالله اوجالان و مذهب زرتشتی الهام گرفته اند.

در ماده درسی فلسفه، نویسندگان برنامه درسی، فلسفه مدرن را حذف و اندیشه های (مزدک، زرتشت، مانی و کنفوسیوس) را جایگزین آن کردند و همچنین برای دست کم گرفتن نقش اعراب از تمدن بشری، تمام فلسفه عرب را همچون فلسفه (ابن سینا، ابن رشد و فارابی) را از ماده درسی حذف کرده اند.

مواد درسی تحمیلی اداره خودگردان تبلیغات آشکار برای پ.ک.ک و شبه نظامیان آن بوده و محتوای دروس تماما عقاید پ.ک.ک و رهبر آن، عبدالله اوجالان را در بر می گیرد.

در جلساتی که توسط قسد برای تبیین برنامه درسی و هموار کردن راه تحمیل آن برگزار شد، معلمان دیرالزور مخالفت خود را نسبت به آن ابراز داشتند و به ادامه تدریس برنامه درسی یونیسف و برنامه درسی سوریه مصر بودند.

حسن الشعیطی معلم دبستان تأکید کرد که دلیل رد برنامه درسی اداره خودگردان، تعارض آن با آداب و سنن مردم دیر الزور و مخالفت آن با دین اسلام است. وی همچنین اظهار داشت جنبش مردمی علیه برنامه تحمیلی پ.ک.ک با قدرت ادامه دارد.

بدر ملا رشید، پژوهشگر اجتماعی نیز با تأکید بر اینکه برنامه درسی جدید ارائه شده توسط اداره خودگردان باعث خشم اهالی منطقه شده خاطر نشان ساخت که رد برنامه های درسی ادره خودگردان حتی در مناطق کردی هم صورت گرفته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی