سایز متن   /

عملیات علیه تروریست های پ.ک.ک در مناطق شمالی استان های دهوک و اربیل ادامه دارد و نیروهای ارتش ترکیه توانسته اند نزدیک به ۴۰ کیلومتر در عمق این مناطق نفوذ کنند.

به گزارش کوردپاریز، نیروهای ارتش ترکیه بیست و هشتم خردادماه امسال، عملیات گسترده ای را با نام «پنجه ببر» در مناطق شمالی عراق در واکنش به افزایش تحرکات عناصر گروهک تروریستی پ.ک.ک آغاز کردند که البته با هماهنگی بغداد صورت گرفت.

گروهک تروریستی پ.ک.ک در ماه های گذشته میزان حملات را در مناطق مرزی مشترک با استان های جنوب شرقی ترکیه افزایش داده بود و دهها تن از نیروهای ارتش این کشور را هم کشته و زخمی کرد و همین مسئله باعث شد آنکارا تصمیم خود را برای شروع عملیات عملی کند.

تروریست های پ.ک.ک بیشتر عملیات های اخیر خود را از استان های «دهوک و اربیل» در اقلیم کردستان عراق علیه نیروهای ارتش ترکیه در استان های «حکاری و شیرناق» انجام دادند و منفجر کردن خط لوله گاز ایران – ترکیه» نمونه ای از این حملات بود.

در مرحله نخست عملیات «پنجه ببر»، جنگنده ها و پهپادهای ارتش ترکیه به شدت مواضع تروریست ها را هدف قرار دادند و در ادامه نیروهای ویژه یگان زمینی موفق شدند وارد منطقه «حفتانین» در شمال استان دهوک شوند.

.

.

همان گونه که برخی منابع میدانی پیش بینی کرده بودند، عملیات نیروهای ارتش ترکیه در مناطق شمالی عراق موقت نبود و آنکارا دامنه حملات را سنگین تر کرده و در روزهای گذشته بر میزان پیشروی ها افزوده است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای زمینی ارتش ترکیه حملات را از محور مناطق مرزی استان های «حکاری و شیرناق» علیه عناصر گروهک تروریستی «پ ک ک» در شمال عراق (استان های اربیل و دهوک)، گسترش داده اند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای ارتش ترکیه از محور جنوبی استان «شیرناق» تا عمق ۴۰ کیلومتری در شمال، شمال شرق و شمال غرب استان های دهوک و شمال استان اربیل عراق نفوذ کرده اند و چند منطقه را هم در این محور ها به تصرف و اشغال درآوره اند.

خبرها حاکیست، بخش وسیعی از منطقه «زاخو»  ومناطقی از شمال و شمال شرق استان دهوک به همراه بخش هایی از استان اربیل به تصرف نیروهای ارتش ترکیه درآمده اند؛ «تل حمزه، شرانش، حذاوه، باتیفا، بامرئی، کانی ماسی، هرور، الدوسکیه، سیدکان، سوران» و چند ارتفاع و کوه، مناطقی به شمار می آیند که اشغال شده اند.

.

.

همزمان حملات توپخانه ای ارتش ترکیه به مناطق مرزی شمال استان های دهوک و اربیل با هدف منهدم کردن مواضع عناصر گروهک تروریستی پ.ک.ک ادامه دارد که البته خسارت هایی (آتش سوزی مزارع و باغ ها) به اهالی ساکن در این نقاط وارد آورده است.

دهها تن از ساکنان استان های شمالی از جمله مناطق «نیهلی، حفتانین، بیرسیفی، بخش درکار (شمال شرق شهرستان زاخو) و …» برای در امان ماندن از حملات توپخانه ای ارتش ترکیه روستاهای محل سکونت خود را تخلیه و به نقاط حومه متواری شده اند. 

به گزارش کوردپاریز، در جریان این حملات، شماری از ساکنان مناطق مرزی شمال استان دهوک جان باختند؛ حملات به روستای «سیدا» از توابع شهرستان «العمادیه» منجر به جان باختن ۲ تن از اهالی شده و حملات به بخش «کانی ماسی» هم ۵ کشته و زخمی برجای گذاشته است. 

.

.

روند تحولات میدانی در مجموع نشان می دهد آنکارا درصدد است از موضوع مبارزه با گروهک های تروریستی و تامین امنیت مناطق مرزی سوء استفاده کند و بخش هایی دیگر از مناطق شمالی استان ها دهوک و اربیل را به اشغال دربیاورد و سناریوی اجرا شده در استان های حسکه، حلب و رقه سوریه را در مناطق شمالی عراق تکرار کند و به نظر می رسد با واکنش ضعیف بغداد و اقلیم کردستان به هدفش دست یابد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی