- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

خزانه حکومت اقلیم کوردستان

سوران عمر در واکنش به سخنان مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان که اعلام کرد دولت اقلیم ۲۷ میلیارد بدهی دارد، تاکید کرد که می تواند با ارائه مدارک مستند و معتبر ثابت کند که دولت اقلیم، نه تنها ۲۷ میلیارد دلار بدهی ندارد، بلکه دارای ۷ میلیارد دلار پول نقد است و نخست وزیر و معاون وی را برای اثبات این ادعا به چالش می کشد.

وی در ادامه آورده که بنا به اعلام رسمی حکومت اقلیم کوردستان به پارلمان کردستان در پایان سال ۲۰۱۴ دولت نه تنها بدهکار نبوده بلکه دارای ۸ تریلیون و ۸۱۱ میلیارد و ۸۹ میلیون دینار نقد نیز بوده است.

همچنین درادامه آورده که دولت در سال ۲۰۱۵ میلادی با دریافت وام از ترکیه و بخشی از بودجه از بغداد و درآمدهای نفت و داخلی، دارای ۸ تریلیون و ۴۲۴ میلیارد دینار نقد بوده و فقط ۸ ماه حقوق را به کارمندان و حقوق بگیران، معادل ۷ تریلیون و ۱۷۰ میلیارد دینار پرداخت کرده و ۱ تریلیون و ۲۵۴ میلیارد دینار را نیز در هزینه های اداره وزارت خانه ها صرف کرده است.

وی در پایان نوشته: اقلیم کوردستان در ۲۰۱۵ بدون احتساب درآمد نفت کرکوک که آن را در اختیار داشته و درآمدهای داخلی اقلیم و با کسر هزینه ها، دارای ۸ تریلیون و  ۸۱۱ میلیارد دینار بوده و اگر بدهی و وام ترکیه را نیز پس داده باشد، باید اکنون دولت اقلیم ۷ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دینار پول نقد را در اختیار داشته باشد.