سایز متن   /

افزایش فشارها و عملیات های پلیسی علیه جریان های سیاسی – مدنی کرد ترکیه به خصوص حزب کُردی دموکراتیک خلق ها (HDP) در چند روز اخیر و دستگیری های گسترده فعالان سیاسی کرد ترکیه باعث شده است تا رویکردی متفاوت در ترکیه نسبت به مبارزه با ویروس کرونا در مقایسه با کشورهای دیگر به وجود آید. HDP و جریان های سیاسی – مدنی کرد ترکیه چرا هدف قرار داده می شوند؟

۱- انتخابات. دیگر نقش کردها و به خصوص حزب HDP در انتخابات برای هیچ کسی در ترکیه پوشیده نیست. HDP با توجه به موقعیت خاصی که در انتخابات ترکیه دارد نقش کلیدی و تعیین کننده ای را بازی می کند که می تواند نتیجه انتخابات را به نفع یکی از دو جریان اصلی (ائتلاف جمهور یا همان حاکمیت – ائتلاف ملت یا همان اپوزیسیون) تغییر دهد. نمونه بارز این موضوع را در انتخابات شهرداری های ۳۱ مارس ۲۰۱۹ به وضوح می توان مشاهده کرد. مهمترین مسئله ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که “کدام انتخابات؟” آیا حاکمیت سیاسی ترکیه به خاطر انتخاباتی که سه سال بعد برگزار خواهد شد چنین حلقه تنگی را علیه HDP برای تضعیف این حزب به وجود آورده است یا سناریو دیگری در جریان است؟ بدون شک تضعیف یک حزب برای انتخابات از سوی حاکمیت نمی تواند از سه سال مانده به انتخابات در دستور کار قرار بگیرد مگر این که آن حاکمیت قصد برگزاری انتخابات زودهنگام را داشته باشد. اگرچه حاکمیت سیاسی ترکیه متفق القول بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده یعنی سال ۲۰۲۳ تأکید می کند ولی تمامی تحولات و اقداماتی که در عرصه سیاسی صورت می گیرد نشانه های برگزاری انتخابات زودهنگام است. فشارها علیه اپوزیسیون به خصوص جریان های کردی برای تضعیف و تسویه آن، صدور دستور آمادگی به تشکیلات استانی های حزب حاکم از سوی رئیس جمهور این کشور، افزایش محبوبیت نسبی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جامعه پس از اقدامات دولت در راستای کنترل پاندمی کرونا و … تماماً زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده کرده است. حاکمیت ترکیه و ائتلاف جمهور بدون شک در تلاش برای بهره برداری از این فرصت به دست آمده خواهند کرد.

۲- ملی گراهای ترک . آک پارتی و اردوغان از زمانی که با حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) ائتلاف کرد با تغییر رویه از رویکرد به آراء کردهای محافظه کار به سمت آراء ملی گراهای ترک تمایل پیدا کرده است. ولی تحولاتی که در چند سال اخیر رخ داده است آراء MHP را به شدت کاهش داده و ملی گراهای ترکیه با جدایی از این حزب به احزاب اپوزیسیون همچون حزب خوب و در این اواخر نیز به حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) روی آورده اند. اکنون آک پارتی با حمله و فشار علیه جریان های سیاسی کرد و پیش کشیدن موضوع تروریسم و PKK در تلاش برای تهییج احساسات ملی گراهای ترک ترکیه و کشاندن آنان به سمت خود است. حاکمیت سیاسی با حمله به جریان های مدنی و سیاسی کرد در واقع در تلاش برای کسب رضایت ملی گراهای ترک است تا در انتخابات پیش رو حمایت حداکثری از این بخش از جامعه ترکیه کسب کند.

۳- تلاش برای سرپوش گذاشتن به مسائل مهم کشوری در سایه تبلیغات رسانه ای عملیات ها علیه تروریسم . در واقع حیله ای که حکومت و رسانه های حکومتی در برهه های مختلف از آن استفاده می کنند. مشکلات متعدد اقتصادی، افزایش بی سابقه قیمت ارزهای خارجی در ترکیه و سقوط ارزش پول ملی ترکیه، عدم موفقیت در کنترل کامل پاندمی کرونا تا بعد از عید فطر بر اساس وعده های داده شده، مشکلات متعدد در عرصه سیاست خارجی، اختلافات درون حزبی در حاکمیت و … همگی مسائلی به حساب می آیند که حکومت ترکیه در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر روی آنان است و هیچ چیزی به اندازه عملیات ها علیه HDP، دستگیری و زندانی کردن فعالان مدنی و سیاسی کرد نمی تواند افکار عمومی ترکیه را در این شرایط تغییر بدهد. از همین رو حاکمیت سیاسی از حمله به HDP به عنوان یک فاکتور تغییر دهنده افکار عمومی و تیتر اول خبرها استفاده می کند تا به مسائل دیگری که تبعات جدی در پی دارد سرپوش بگذارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی