سایز متن   /

انتخابات مهمترین اصل نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ بوده است و مردم با حضور در انتخابات در آینده کشور خود سهیم هستند.

اولین همه‌پرسی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران به پیشنهاد امام خمینی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر کشور برگزار شد و این اولین گام مشارکتی مردم در سهیم شدن حداکثری در تصمیم‌گیری‌های مهم محسوب می‌شد چرا که بر اساس آن ملت ایران اولین رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و توانستند در دور افتاده‌ترین نقطه کشور در آینده خود و مملکت سهیم باشند و این روند در ۴۱ سال اخیر در انتخابات مختلف بر اساس همه‌پرسی یا همان رای‌گیری عمومی صورت گرفته است.

علت اهمیت انتخابات در کشور

بر اساس آمارهای منتشر شده در سطح بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که در آن عقاید و افکار مردم جامعه مهم تلقی می‌شود و بر اساس آن افرادی که به ۱۸ سال تمام می‌رسند و به نوعی به بلوغ اجتماعی دست پیدا می‌کنند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مختلف مانند انتخابات شرکت کنند.

علت اهمیت انتخابات نیز این است که زمانی یک فرد صالح و کارآمد بعنوان کاندیدا انتخاباتی انتخاب می‌شود بر اساس همه‌پرسی مردمی می‌تواند بعنوان نماینده در امور کشور سهیم باشد نمونه آن انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستاها، نمایندگان مجلس خبرگان،نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور است که بر اساس توانایی ها و انتخاب ملت در پست محوله شروع به کار می‌کند و به نیازهای جامعه و درخواست مردم می‌پردازد.

ویژگی‌های کاندیداها در انتخابات

قبل از همه‌پرسی در انتخابات و زمان تبلیغات ضرورت دارد کاندیداهای انتخابی بر اساس توانمندی‌های خود درخواست مردم را پاسخگو باشند و ضرورت دارد هر آنچه که در قوانین کشور بعنوان وظایف یک نماینده تعیین شده و امکان اجرایی شدن آن وجود دارد به مردم وعده دهند.

همچنین هر کاندیدا برای دستیابی به محبوبیت و کسب آرای مردم نباید سایر رقبای خود را تخریب کند چرا که این روند تخریبی به نوعی باعث ایجاد جو بدبینی در میان مردم می‌شود.

هر کاندیدای انتخاباتی موظف است با قوانین انتخاباتی در تبلیغات و سخنرانی‌ها آشنایی کامل داشته باشد و بر اساس می‌تواند مردم را مجاب کند که تا چه اندازه توانایی و علم به عمل مسوولیت‌های احتمالی را دارد.

همچنین هر کاندیدا باید به علایق، قومیت‌ها، گویش‌ها و مردم مناطق مختلف شهری و روستایی و نظرات آنها احترام گذارد و حرمت آنها را با رفتار خود در هر شرایطی حفظ کند.

وظایف نماینده منتخب پس از انتخابات

هر نماینده که با رای و انتخاب مردم به مجلس شورای اسلامی ورود پیدا می‌کند لازم است که در یک جمع‌بندی کلی و نظرسنجی عمومی نیازهای مردم جامعه را بر اساس اولویت‌بندی‌ها مشخص کند و بر اساس قوانین موجود در مجلس شورای اسلامی آن را مطرح کند تا پس از بررسی و تایید از سوی سایر نمایندگان مجلس به آن رسیدگی شود.

رعایت چنین اصل ساده و بر اساس نیاز مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری و روستایی مانند بیکاری، فقر، کمبودهای حوزه بهداشت و درمان، عدم توسعه جاده‌ها، اعتیاد و صدها نمونه دیگر را برطرف کند.

همچنین درخواست مردم نیز از نمایندگان منتخب خود در مجلس شورای اسلامی این است که به اصل موجودیت انقلاب اسلامی که بنیان آن توسط امام خمینی(ره) پایه‌ریزی شده است پایبند باشند و تصمیمات صحیح را بر اساس قوانین کشور و نیاز جامعه پیاده‌سازی کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی