سایز متن   /

نخست‌وزیر سابق ترکیه با اشاره به اینکه راه های دیگری برای مجازات دمیرتاش وجود داشت تاکید کرد که حزب دموکراتیک خلقها (HDP) باید مرز خود با گروه تجزیه طلب پ.ک.ک روشن کند.

به گزارش کوردپاریز، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه قرار گفت: مواضع ما و حزبمان در مورد صلاح الدین دمیرتاش و عناصر دیگر، در برنامه حزب ما منعکس شده است. من شخصاً، مخالف زندانی شدن او هستم. معتقدم که بدون حبس هم امکان محاکمه وجود داشت و نباید زندانی‌اش می‌کردند.

در دوران نخست وزیری هم اعلام کردم که وقتی شما این همه آدم را به زندان می‌فرستید، حقوق بشر نادیده گرفته می‌شود و چنین چیزی صحیح نیست. حبس کردن افراد، باید بر اساس یک وضعیت استثنایی باشد. مثلاً بیم فرار فرد در میان باشد یا امکان دستکاری در شواهد و مدارک یا موقعیت‌های خیلی خاص. اگر نه واقعاً نیازی به زندانی کردن افراد نیست.

آنچه می‌گویم، فقط برای دمیرتاش نیست. شامل همه شهروندان کشور می‌شود. وقتی که محاکمه‌اش هم به پایان نرسیده، چرا باید در حبس بماند. دادگاه حقوق بشر اروپا هم حکم به آزادی او داده و باید آزاد می‌شد.

من شخصاً تلاش می‌کنم با رقبای سیاسی‌ام، به شکل سیاسی رقابت کنم و نه به شکل و روشی دیگر. انتقادات فراوانی از دمیرتاش مطرح می‌شود و خود من هم بارها از او انتقاد کرده‌ام. مثلاً به او گفتم چرا وقتی که پ.ک.ک آتش بس را زیر پا گذاشته، موضع نمی‌گیری؟ من هم از این مواضع انتقاد کرده‌ام.

من به عنوان نخست وزیر برای اولین بار، حاضر شدم به دفتر حزب دموکراتیک خلق‌ها بروم و با رهبر حزب و دیگر همکاران او دیدار کنم. اما بعدها، شرایطی به وجود آمد که آنان حقوق شهروندان کُرد را زیر پا نهادند. پ.ک.ک در خیابان‌ها و کوچه‌ها کانال و خندق حفر کرده و به فعالیت تروریستی ادامه داد و حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز موضع‌گیری کرد.

من و حزب من، معتقدیم که دمیرتاش نباید بدون حکم حبس محاکمه شود و نباید در زندان بماند. اما اشاره به این موضوع، به معنی از یاد بردن خطاهای آنان نیست.

ببینید! حزب دموکراتیک خلق‌ها، باید در معرض افکار عمومی، خطاهای خود را بپذیرد و خود انتقادی کند. باید بگویند که چرا وقتی پ.ک.ک کوچه‌ها و خیابان‌ها را برای حملات و درگیری تروریستی حفر می‌کرد، آنها سکوت کردند.

حقوق، ابزار قانونی، جزا و قوه قضائیه، حق ندارد سیاست را زیر چتر خود اسیر کند و دست و پای سیاست‌مداران را ببندد. اما حزب دموکراتیک خلق‌ها و دمیرتاش هم باید مرز خود را با گروه تروریستی پ.ک.ک روشن کنند و دقیقاً بگویند کجا ایستاده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی