سایز متن   /

یکی از رسانه های اقلیم کردستان گزارش داد که وضعیت حقوق بشر در اقلیم، طی شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، نسبت به گذشته بدتر شده و کیفیت فعالیت های سازمان های مردم نهاد علیرغم افزایش تعداد سازمان ها، کاهش یافته است.

به گزارش کوردپاریز، سایت خبری روژ نیوز در گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در اقلیم کردستان، آورده که اکنون در اقلیم کردستان دست کم ۴ هزار و ۱۱۷ سازمان مردم نهاد در اقلیم به فعالیت مشغول به فعالیت هستند و تعداد آنان نسبت به گذشته افزایش یافته است، اما آمار نقض حقوق بشر بیشتر شده است.

همچنین اشاره شده که تعیین آمار موارد نقض حقوق بشر در اقلیم نیز مشکل است و سازمان های دولتی فقط در پایان سال حاضر به اعلام بخشی از آن هستند و اکنون فقط آماری از وضعیت ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹  برای فعالین حقوق بشری در اقلیم مشخص است و ضیاء پتروس رئیس سازمان حقوق بشر اقلیم نیز اعلام کرده که هنوز گزارشی کامل از وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۹ تهیه نشده است.

دلسوز زنگنه رئیس سازمان حمایت از حقوق زنان دابین در این مورد به روژ نیوز گفته که به دلیل اینکه شکایات مربوط به نقض حقوق زنان در نهادهای دولتی و از جمله در ادارات پلیس و دادگاه ثبت می شود، دسترسی به آمار واقعی موارد نقض حقوق زنان با مانع مواجه است.

بر اساس آماری که روژ نیوز منتشر کرده، سازمان حمایت از کودکان در اقلیم گزارش داده  که اکنون در اربیل ۱ هزار و ۹۶۰ کودک و در سلیمانیه 2 هزار و ۷۱۵ کودک کار مشغول به کار هستند که ۹۲ درصد آنان را کودکان آواره تشکیل می دهند.

همچنین در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ تعداد ۲ هزار و ۲۲۷ مورد از خشونت علیه زنان و ۲۷ مورد از نقض حقوق روزنامه نگاران  در اقلیم ثبت شده است.

این گزارش تحریم اردوگاه آوارگان مخمور را که محل اسکان ۱۲ هزار تن کردهای ترکیه است و به عنوان پناهنده در اقلیم اسکان داده شده اند به عنوان یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر، نام برده و اشاره کرده این تحریم از سوی نیروهای امنیتی اربیل از ماه اوت گذشته ادامه دارد.

هلشو عبدالفتاح فعال حقوق بشر در اقلیم تاکید می کند در عراق و اقلیم، بندهای منشور حقوق بشر سازمان ملل اجرای نشده و وضعیت حقوق بشر رو به وخامت است.

وی ابراز امیدواری کرده که دولت اقلیم با بازنگری در عملکرد خود در زمینه حقوق بشر به این حوزه اهمیت بیشتری داده و برای رعایت منشور حقوق بشر تلاش کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی