سایز متن   /

دکتر برجو اوزچلیک معتقد است ادامه اعتراضات عراق ممکن است برخی اختیارات اداری را از کردها بگیرد به همین دلیل کردها از تغییر قانون اساسی و لغو خودمختاری نگران هستند.

به گزارش کوردپاریز، تظاهرات چند ماه گذشته در عراق سرانجام عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را که دوست کُردها محسوب می شود مجبور به کناره گیری کرد. بعد از این اتفاق بود که رهبران کُرد جدی تر به قضیه نگاه کردند و با بیانیه های خود به آن واکنش نشان دادند.

برجو اوزچلیک، پژوهشگر در دانشگاه کمبریج معتقد است نگران بودن کردها نشانه تاثیر اعتراضات بر وضعیت کردها در آینده است. کردها از این که اختیارات کنونی برای اداره اقلیم کردستان از آنها گرفته شود نگران هستند.

وی در یادداشتی که در روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز منتشر شده هشدار داد ممکن است بعد از رفتن عادل عبدالمهدی و تلاش برای اصلاح قانون اساسی عراق، حکومتی در عراق برقرار شود که کشور را به صورت متمرکزتری اداره کند و اختیارات زیادی برای دولت های محلی از جمله اقلیم کردستان باقی نگذارد تا امور خود را اداره کنند.

این پژوهشگر در ادامه گفته است کردهای عراق قبلا از اعتراضات در عراق نگران بودند به همین دلیل مشاهده می کنیم که آنها تاکنون نسبت به اعتراضات عراق بی تفاوت بودند اما اکنون اولین تشکل در عراق هستند که نسبت به ادامه این روند و عواقب آن نگران هستند.

برخی از سیاستمداران کرد مانند نجم الدین کریم، استاندار سابق کرکوک، نسبت به اصلاح قانون اساسی عراق و عدم کنترل مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک از سوی کردها برای همیشه نگران هستند. نجم الدین کریم به این پژوهشگر گفته است کردستان عراق و کرکوک مورد تهدید جدی قرار گرفته اند و مهم ترین تهدید نادیده گرفتن هویت کردی کرکوک است.

پژوهشگر دانشگاه کمبریج هشدار داده است در صورتی که روند کنونی ادامه پیدا کند و سیستم اداره کشور عراق به سمت یک سیستم متمرکزتر تغییر پیدا کند ممکن است کردها اختیارات کنونی را از دست بدهند و امور اقلیم کردستان به دست دولت مرکزی بیفتد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی