سایز متن   /

کوردپاریز/ شنگال یکی از مناطق مورد مناقشه بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی است و قرار بود در سال ۲۰۰۷ طی یک همه پرسی سرنوشت آن تعیین شود اما هنوز بلاتکلیف است. در اوج جنگ داخلی عراق و تضعیف دولت مرکزی، “مسعود بارزانی”  با بانیان داعش از جمله ترکیه همکاری کرد تا داعش موصل و سپس بغداد را بگیرد و از این فرصت برای استقلال استفاده نماید اما فریب خورد.

در همین اثنا داعش پس از موصل به جای بغداد راهی اقلیم کردستان از جمله اربیل شد. اگر ایران و آمریکا کمک نمی کردند اربیل نیز سقوط می کرد. بارزانی قبل از آن بدون اطلاع دادن به مردم، شنگال را از پیشمرگه تخلیه کرده بود و آن را به داعش تقویم نمود. چند هزار زن و کودک ایزدی اسیر و برده داعش شدند. این ضربه بزرگی به حیثیت بارزانی در بین کردها زد. پس از آزاد شدن شنگال توسط نیروهای عراقی، بارزانی نیز تعدادی پیشمرگه اعزام کرد که حتی نجنگیدند.

اما هر سال در روز آزاد شدن شنگال توسط عراق، بارزانی و رسانه هایش نیز مدعی آزاد شدن شنگال توسط پیشمرگه هستند اما هیچ منبعی بجز منابع وابسته به بارزانی خبر آزاد شدن شنگال توسط پیشمرگه را هرگز تایید نکرده است.

امسال نیز این نمایش بارزانی تکرار شد. به نظر می رسد در پی به دست آوردن حیثیت از دست رفته خود است اما ظاهرا برگشت ناپذیر می باشد. جالب این که پ.ک.ک نیز مدعی آزاد کردن شنگال است و هر دو طرف نیز همدیگر را متهم می کنند.

این در حالی است که پس از آزاد شدن شنگال توسط نیروهای دولت مرکزی، کنترل در دست بغداد است. این نمایش بارزانی در حالی است که کردهای ایزدی علنا بارزانی را به خاطر خالی کردن نیروهای پیشمرگه از شنگال هنوز هم تقبیح می کنند. 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی