سایز متن   /

در حالی که بحران در عراق روز به روز بغرنج تر می شود، اختلافات داخلی در اقلیم کردستان میان دو حزب حاکم نیز تشدید شده و تنش های میان آنان رو به افزایش است.

به گزارش کوردپاریز، در حالی عراق روزهای بحرانی را پشت سر گذاشته و آینده دولت این کشور و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز نامعلوم است و بسیاری از مقامات اقلیم، ناظرین سیاسی و نمایندگان مجلس عراق در مورد لزوم آمادگی  و اتحاد میان کردها برای تعامل با احتمال سقوط دولت عراق و برکناری و یا استعفای نخست وزیر هشدار می دهند، احزاب حاکم در اقلیم کردستان، با تشدید تنش و اختلافات مواجه هستند.

طی روزهای گذشته لطیف شیخ عمر سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) در نشستی خبری، اعلام کرد که هیچ یک از توافق های صورت گرفته میان حزب اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) و حزب دمکرات کردستان (پارتی) اجرایی نشده و این موضوع موجب نارضایتی یکیتی شده و این نارضایتی به اطلاع مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان نیز رسیده و هشدار داد که در مقطع کنونی، اقلیم به اتحاد داخلی برای مقابله با تهدیدهای خارجی نیاز دارد و توافق های انجام شده میان پارتی و یکیتی سیاسی بوده و لازمه اجرای آن نیز مشارکت سیاسی یکسان است و به باور یکیتی این توافق و همچنین مشارکت سیاسی و سهیم شدن حزب در قدرت و اختیارات دولتی اقلیم اجرا نشده است.

در واکنش به این اظهارات امید صباح رئیس دیوان نخست وزیری دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که دفتر سیاسی برخی احزاب قصد دخالت در امور دولت را داشته و محمود محمد سخنگوی حزب پارتی از این موضع یکیتی انتقاد کرده و گفت که این امور باید در نشست های دو حزب مورد بحث قرار بگیرد و طرح آن در رسانه ها درست نیست.

وی تاکید کرد که دوران تقسیم ۵۰-۵۰ قدرت و مناصب میان پارتی و یکیتی به پایان رسیده و توافقات دو حزب در مورد پارلمان و مناصب هیئت دولت اجرایی شده و مناصبی نیز که هنوز یکیتی آن ها را به دست نگرفته به دلیل اختلافات داخلی خود این حزب و عدم انتخاب کاندیدی از سوی یکیتی برای این مناصب بوده است.

سخنگوی یکیتی نیز در واکنش به این اظهارات گفت که یکیتی در چند نشست اخیر با پارتی، خواستار اجرای جزئیات توافق های میان دوحزب بر سر تشکیل دولت و تقسیم مناصب شده، اما پاسخ پارتی مثبت نبوده است.

حزب پارتی به عنوان برنده انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان بدنه اصلی دولت اقلیم را تشکیل داده و مناصب اصلی از جمله نخست وزیری و ریاست اقلیم و وزارت خانه های حساس و کلیدی را در دست گرفته و  لطیف شیخ عمر حزب پارتی را متهم کرد که شمار بسیاری از اعضای حزب به عنوان مشاور و معاون وزیر به صورت غیرقانونی وارد دولت شده و موجب فشار بر بودجه دولت شده اند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت که با وجود توافق دو حزب بر سر تعیین یکی از اعضای ارشد یکیتی برای تصدی منصب استانداری کرکوک از طریق رای کردها در شورای استانی کرکوک که کردها در آن در اکثریت هستند، هیچ بخشی از این توافق نیز اجرایی نشده و به نظر می رسد با تصمیم مجلس عراق به انحلال شوراهای استانی، دیگر فرصتی برای این مهم باقی نمانده امید تعیین استانداری کرد در کرکوک از میان رفته و در این میان کردها دچار ضرر می شوند.

لطیف شیخ عمر گفت که حزب دمکرات در شورای ویژه گاز و نفت اقلیم در اقلیت است و به همین دلیل از برگزاری نشست های این شورا جلوگیری کرده و برای افزودن امید صباح به این شورا و افزایش تعداد نمایندگان خود در آن تلاش می کند و این در حالی است که نمایندگی اقلیم کردستان در بغداد نیز در اختیار پارتی است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی