سایز متن   /

مردم مناطق کوهستانی و روستایی به دلیل حضور پ.ک.ک و بمباران جنگنده‌های ترکیه، آواره شده‌اند.

به گزارش کوردپاریز، روستای زیوکه یکی از روستاهای مرزی شهرستان ژاراوه از توابع پشدر است که ساکنان آن از ترس بمباران  جنگنده‌های ترکیه روستا را تخلیه کرده‌اند. این روندِ ادامه نابودی روستاها و تخلیه آنها به دلیل حضور پ.ک.ک و بمباران جنگنده‌های ترکیه، باعث از بین رفتن منابع اقتصادی و زیرساختی اقلیم شده است.

عبدالله عباس مدیر ناحیه‌ی ژاراوه از توابع پشدر در این خصوص گفت: «ارتش ترکیه و نیروهای هوایی این کشور بارها و برای بیش از ۱۰ بار اطراف روستای زیوکه و کونه‌مار را بمباران کرده‌اند. این سبب نگرانی و اضطراب ساکنین روستای زیوکه شده و مجبور به تخلیه‌ خانه‌هایشان شده‌اند و به جای دیگری رفته‌اند. روستای زیوکه بیش از ۱۵ خانوار جمعیت دارد اما اکنون ساکنان آن روستا را تخلیه و ترک کرده‌اند و در سرچومی سرخان که ۲۵ کیلومتر از قلادزه دور است چادر زده‌اند و زندگی می‌گذرانند. با مشاوره و همکاری گرفتن از استانداری سلیمانیه و چند سازمان خیریه موفق به تامین چادر برای آنها شده‌ایم».

آوات عثمان محمد مدیر مدرسه‌ زیوکه نیز در این خصوص گفت: «قبلا به خاطر بمباران ترکیه که روستاها را هدف قرار می‌داد قادر به ادامه‌ی تدریس نبودیم، اکنون در این چادرها و در زیر آفتاب تدریس می‌کنیم. ما شش معلم هستیم که روزانه از قلادزه به اینجا می‌آیم و به دانش‌آموزان درس می‌دهیم. تعداد دانش‌آموزان ۱۵ نفر است که از کلاش اول تا ششم ابتدایی‌اند. این منطقه که اکنون ساکنان آن روستا در آن مستقر شده‌اند خیلی سرد است. ادامه‌ تدریس و تحصیل در این فضا برای دانش‌آموزان و معلمان غیرممکن است».

گفتنی است پ.ک.ک با استقرار در مزارع و منازل مردم و نزدیک روستاها، باعث حضور ارتش ترکیه در اقلیم شده است. این حضور که بدون اجازه رسمی دولت عراق صورت گرفته است، زمینه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور را فراهم کرده است. بسیاری اعتقاد دارند که ترکیه با همکاری پ.ک.ک قصد تغییر بافت قومی و جمعیتی مناطق کردنشین ایران و عراق را در سر می‌پروراند و حتی اگر بتواند قصد دارد مناطق کردنشین را به خاک خود ضمیمه نماید. تجاوز ترکیه به سوریه و پیشتر عفرین در غرب فرات، در این چارچوب قابل بررسی است.

به همین دلیل هوشیار زیباری از مقامات ارشد عراقی که کُرد هم است، در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «ترکیه در حال پاکسازی قومی و نسل‌کشی در کردستان سوریه است. لشکرکشی‌های ترکیه به کردستان سوریه تبعات خطرناکی در منطقه به دنبال خواهد داشت. این اقدام، نسل‌کشی و قتل‌عام کردهای سوریه است. لشکرکشی نظامی که به شرق فرات انجام داده نه تنها در سطح سوریه بلکه در تمامی منطقه خطرساز است و در راستای نسل‌کشی و پاکسازی قومی ملت‌های بی‌گناه است. نیروهای ترکیه به شیوه‌ای خودسر شهر و شهرستان‌ها و مناطق آباد و مسکونی کردستان سوریه را بمباران می‌کنند. تجارب گذشته نشان داده که ترکیه هرکجا را که اشغال کرده باشد به سادگی از آن خارج نشده‌اند. آمریکا تصمیمی غیراخلاقی و خجالت‌آور اتخاذ کرده و این تنش و آشوب را در منطقه ایجاد کرده است».

به اعتقاد کارشناسان، ترکیه قصد دارد سناریوی کردستان سوریه را در شمال عراق نیز پیاده کند تا با ایجاد کمربند سنی، کردهای این دو کشور را به اجبار جا به جا و در واقع تبعید نماید. این در حالی است که عراق به عنوان همسایه سوریه، از بازگشت نیروهای داعش به این کشور و حضور بیشتر نیروهای آمریکایی به شدت نگران است.

 به همین دلیل در تماس تلفنی وزیر دفاع عراق با وزرای دفاع ترکیه و سوریه، آخرین وضعیت کردستان سوریه مورد بررسی قرار گرفت.بر اساس خبر منتشره از دفتر نجاح شمری وزیر دفاع عراق، وی با همتای سوری خود علی عبدالله ایوب در خصوص حملات ترکیه و تاثیرات آن برای مهیا کردن زمینه و بازکردن مسیر برای ورود افراد مسلح داعش به داخل خاک عراق تلفنی گفتگو کرده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی