سایز متن   /

عارف قربانی تحلیل گر سیاسی در اقلیم کردستان عراق، ضمن توصیف عملیات نظامی ترکیه‌ در سوریه‌ به اشغالگری، بر ضروت تجدیدنظر کُردها در روابط با آمریکا و غرب و لزوم توافق با ایران تاکید کرد. 

به گزارش کورد پاریز، عارف قربانی نویسنده و تحلیل گر سیاسی مشهور در عراق و اقلیم کردستان، در اظهاراتی درباره‌ عملیات ارتش ترکیه‌ موسوم به‌ عملیات چشمه‌ صلح در مناطق شمال و شمال شرق سوریه، گفت: پروژه اردوغان وضعیت و ثبات کل منطقه‌ را بر هم خواهد زد و نتیجه‌ آن ایجاد جنگ قومی میان کُردها و ترک ها در منطقه‌ است.

عارف قربانی درباره‌ دیدگاه‌ و موضوع احزاب اقلیم کردستان به‌ ویژه‌ حزب دمکرات (پارتی) در مقابل عملیات نظامی ترکیه‌ در مناطق کردنشین سوریه‌ نیز اظهار کرد: بر این عقیده‌ ام که‌ در مقطع کنونی پارتی هم به‌ خوبی این خطر را درک کرده‌ است که‌ پس از مناطق کردنشین شمال سوریه‌ نوبت اقلیم کردستان هم خواهد رسید و این که‌ استراتژی اردوغان فقط کُردها در سوریه و پ.ک.ک‌ نیست، بلکه‌ به‌ دنبال آن است که‌ همه‌ کُردها را هدف قرار دهد.

قربانی همچنین بر ضرورت تجدیدنظر کُردها در روابط خارجی خود در منطقه‌ تاکید کرد و گفت: کُردها باید به‌ دقت سیاست های غرب و به‌ ویژه‌ آمریکا را ارزیابی و تحلیل کنند و این موضوع در بلند مدت برای آن ها بسیار سرنوشت ساز و استراتژیک خواهد بود. بر این عقیده‌ ام که‌ کُردها در منطقه‌ باید از این پس تمامی مسائل و مناقشات خود با ایران را حل و فصل کنند و به‌ دنبال راه‌ حلی برای این مهم باشند. کُرد باید دوش به‌ دوش ایران در منطقه‌ به‌ تدوین و تعیین چارچوب سیاست خود بیندیشد، زیرا به‌ خوبی برای همه‌ محرز گردید که‌ آمریکا منافع خود را بر منافع همه‌ ملت های جهان و به‌ ویژه‌ کُردها ارجح می داند. کُردها تجربه‌ های تلخی با آمریکا دارند. اولین بار نیست که‌ آمریکا به‌ آن ها پشت می کند و آن ها را وجه‌ المصالحه‌ قرار می دهد . در سال های ۱۹۷۵ و ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ در عراق و اشغال عفرین در سوریه‌ توسط ترکیه‌، آمریکا به‌ کُردها پشت کرد و این چهارمین بار است که‌ آمریکا کُردها را در چنین وضعیتی قرار می دهد. به‌ همین دلیل ضروری است که‌ کُردها در مواضع خود در ارتباط با سیاست غرب در منطقه‌ تجدیدنظر کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی