- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

برهم زدن امنیت و ثبات در عراق، هیچ مشکلی را حل نمی کند

رئیس اقلیم کردستان با اشاره به اینکه مشکلات کنونی عراق محصول دهه ها سیاست اشتباه دولت های پیشین است، تاکید کرد که برهم زدن امنیت و ثبات در عراق، هیچ مشکلی را حل نکرده و موجب زیان برای همه عراقی ها است.

به گزارش کورد پاریز به نقل از شبکه تلویزیونی روداو، “نچیروان بارزانی” رئیس اقلیم کردستان با انتشار پیامی، در مورد تظاهرات و ناآرامی های چند روز اخیر در بغداد و دیگر استان های عراق، اعلام کرد که روند این وقایع را با نگرانی دنبال می کند.

وی در ادامه آورده که تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی، حق قانونی مردم است، اما نباید این تظاهرات به خشونت و درگیری کشیده شده و با ایجاد آشوب از چارچوب قانونی خود خارج و تبدیل به تهدید علیه امنیت عمومی و عاملی برای برهم زدن نهادها و ارگان های دولتی و حاکمیتی کشور شود.

بارزانی تاکید می کند که مشکلات انباشته شده در عراق، محصول یک روز نبوده و بلکه حاصل رفتار و سیاست های اشتباه ده ها سال دولت های پیشین عراق است و هیچ دولتی نمی تواند این مشکلات را در مدت زمان کوتاهی حل و فصل کند و اجرای مطالبات و خواست های ملت نیز مستلزم همکاری و حمایت همه احزاب و جریان های سیاسی کشور است.

رئیس اقلیم کردستان همچنین اشاره کرده که دفاع و حفاظت از امنیت و ثبات عراق وظیفه و مسئولیتی همگانی است و هوشیاری و دانایی همه طرف ها را می طلبد.

بارزانی در این پیام هشدار داده که عراق در مقطعی حساس بوده و نیاز به امنیت و ثبات سیاسی دارد و آشوب و برهم زدن امنیت و خارج شدن رویدادها از کنترل، وضعیت را بدتر و دشوارتر می سازد و به حل مشکلات کمک نمی کند و چنین شرایطی موجب زیان و خسارت برای همه عراقی ها است.

وی در پایان از همه طرف ها می خواهد که با خویشتن داری و حفظ آرامش، منافع عالی کشور را در نظر گرفته و قانون را رعایت کنند.

لازم به ذکر است که بسیاری از شهرهای واقع در مرکز و جنوب عراق طی چند روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به وضعیت نابسامان خدمات عمومی، فساد مالی و اداری در نهادهای دولتی و نرخ بالای بیکاری و نبود فرصت های شغلی برای جوانان بودند و در جریان آن نیز شماری از افراد جان خود را از دست داده و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.