- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

اکثریت کردهای ترکیه کردی نمی‌دانند

طی یک نظر سنجی صورت گرفته در شهرهای بزرگ کردنشین، عدم اقبال سیاستمداران به زبان و فرهنگ کردی، باعث نابودی تدریجی آن شده است.

به گزارش کورد پاریز، موسسه نظرسنجی راوه‌ست در شهرهای بزرگ کردنشین ترکیه مانند دیاربکر، وان، اورفا، ماردین از ۶۰۰ نفر نظرسنجی کرده است که نتیجه آن نشان می‌دهد زبان کردی از جامعه کرد ترکیه رخت بر بسته و رو به نابودی است. براساس این نظرسنجی، فقط ۱۸ درصد از کردها می‌توانند به زبان خود بخوانند و بنویسند. در حالی که ۲۶ درصد گفته‌اند می‌توانند کردی حرف بزنند، اما نمی‌توانند با استفاده از آن بنویسند. به عبارت دیگر، ۷۴ درصد کرها نمی‌توانند کردی حرف بزنند. از طرف دیگر، ۲۴٫۵ درصد می‌گویند کردی را متوجه می‌شوند اما نمی‌توانند حرف بزنند و ۱۷ درصد نیز فقط کمی کُردی ‌متوجه می‌شوند و اصلا نمی‌توانند حرف بزنند. ۱۴ درصد نیز نه کردی می‌فهمند و نه می‌توانند حرف بزنند.

در ترکیه به صورت رسمی ‌زبان و هویت کردها انکار می‌شود و تا اوایل دهه نود میلادی حتی حرف زدن به کردی نیز ممنوع و با جریمه و زندان همراه بود. از طرفی، سیاستمداران کرد ترکیه نیز ترجیح می‌دهند به جای کردی به ترکی حرف بزنند و به همین خاطر روز به روز زبان کردی جایگاه خود در جامعه را از دست می‌دهد. پیش بینی می‌شود در صورت ادامه روند کنونی، تا پایان قرن حاضر میلادی چیزی به نام زبان کردی در ترکیه باقی نخواهد ماند.