سایز متن   /

یک نویسنده کُرد آخرین اقدامات آنکارا علیه نیروهای کُرد وابسته به پ.ک.ک در سوریه را بررسی کرده و به کردها پیشنهاد داده با دولت مرکزی و قانونی بشار اسد همکاری کنند.

به گزارش کورد پاریز، یک نویسنده کرد به نام سردار مستو در مقاله‌ای انگلیسی به آخرین تحولات مناطق کردنشین سوریه و احتمال حمله ترکیه به شرق فرات اشاره کرده و نوشته است: «در حالی که آمریکا نیروهای مسلح کُرد در شمال سوریه را تهدیدی برای ترکیه نمی‌داند، ترکیه معتقد است آمریکا قصد دارد با استفاده از آنها سرانجام روزی به فکر تجزیه ترکیه باشد. لذا تلاش می‌کند از هم اکنون با توسل به شیوه‌های نظامی ‌این تهدید را از بین ببرد. هدف استراتژیک دموکرات‌ها بازطراحی خاورمیانه و تاسیس کردستان به عنوان دولتی جدید از بخش‌هایی از خاک ترکیه، ایران، عراق و سوریه بود. اما باید گفت هر برنامه‌ای به هر حال برنامه است و هدایت اقدامات خصومت‌آمیز نیز نیازمند بودجه می‌باشد و حتی یک دولت مانند آمریکا نیز نمی‌تواند بیش از قدرت خود وارد آن شود.

در دوره ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ اتفاقات زیادی رخ داد و تناقض‌های بین ترکیه و ی.پ.گ. که بر روابط ترکیه با آمریکا تاثیر گذاشت، نهایتا تشدید شد. ترکیه به درست آمریکا را سرزنش می‌کند که باید به ترکیه به عنوان عضو ناتو اجازه دهد در شرق فرات حضور داشته باشد. به همین خاطر است که ترکیه آمریکا را تحریک کرد تا دست از حمایت از ی.پ.گ. بردارد و ایده منطقه امن را نیز رها نماید. آنکارا آمادگی حملات نظامی ‌را نیز افزایش داده اند تا جنگی جدید در شرق فرات به راه اندازد. ترکیه صراحتا به آمریکا اعلام کرده نمی‌تواند به آن اعتماد کند و تضمینی نیست که روزی ی.پ.گ. به بمبی علیه امنیت آن تبدیل نشود.

در این راستا اردوغان اعلام کرد: «ما همان طور که وارد جرابلس و عفرین و الباب شدیم به شرق فرات نیز وارد خواهیم شد». این در برابر اظهارات مارک اسپر بود که تلاش برای حمله به شرق فرات را «غیرقابل قبول» توصیف کرده بود. اکنون ترکیه با حمایت از مخالفان کردها علنا تلاش می‌کند تا نشان دهد حاضر به ترک منطقه نیست و باید شرق فرات را به کنترل خود در بیاورد».

نویسنده در پایان می‌گوید: «با توجه به شرایط موجود بهترین گزینه برای کردها این است به آغوش دولت سوریه برگردند در غیر این صورت ترکیه آنها را بیشتر به گوشه رینگ خواهد انداخت».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی