- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

برکناری شهرداران؛ پاسخ منفی دولت ترکیه به پیام اوجالان


برکناری شهرداران وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهرهای کردنشین ترکیه به دلیل ارتباط و همکاری آنها با پ.ک.ک در واقع پاسخ منفی دولت ترکیه به پیام اوجالان است.

کورد پاریز/ وکلای عبدالله اوجالان دوباره با او در زندان ایمرالی دیدار کرده‌اند و سرکرده محبوس پ.ک.ک مجددا پیام صلح و مذاکره به دولت داده است. بعد از ۴ دهه درگیری، آواره کردن میلیون‌ها کُرد و کشته شدن ده‌ها هزار نفر، اکنون اوجالان مدعی است ‌می‌تواند ظرف یک هفته به جنگ بین نیروهای خود و ارتش ترکیه خاتمه دهد. اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک، ضمن متهم کردن دولت ترکیه به عدم آمادگی برای حل مسئله کُرد، حتی از تشکیل کشور کُردی که پ.ک.ک برای آن تاسیس شد، نیز عقب‌نشینی کرده بود.

این اظهارات اوجالان از دو طرف با مخالفت مواجه شد. هم قندیل و اعضای پ.ک.ک در واکنش به آن تاکید کردند که بر شدت حملات مسلحانه علیه ترکیه خواهند افزود و هم ترکیه همزمان با افزایش حضور نظامی ‌خود در مرز با سوریه خود را آماده حمله به شرق فرات تحت کنترل پ.ک.ک نمود و در اقدامی ‌ناگهانی شهرداری‌های سه شهر بزرگ و مهم ماردین، دیاربکر و وان را از کنترل حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ.) وابسته به پ.ک.ک خارج کرد.

این اقدام قاطع دولت ترکیه می‌تواند پاسخ رد به درخواست اوجالان و بیانگر این راهبرد آنکارا باشد که اوجالان مخاطب نیست و نه تنها دولت او را مخاطب قرار نمی‌دهد، بلکه حتی قندیل نیز به دستورات او توجه نمی‌کند. از طرفی نیز بعضی کارشناسان از جمله عبدالرحمن شات، استاد دانشگاه‌ هامبورگ و کرد ترکیه، معتقدند اوجالان دورویی می‌کند. از طرفی طی پیام‌های خود مدعی است می‌خواهد به درگیری‌ها پایان دهد و از طرفی نیز به صورت رمز به قندیل پیام می‌دهد که درخواست او را رد کنند و بر ادامه خشونت تاکید نمایند.

آنچه مسلم است این اقدام دولت ترکیه پاسخ منفی به درخواست اوجالان تلقی شده است. این سخنان اوجالان را نیز با توجه به پیام‌های قبلی وی، باید در راستای این مهم ارزیابی کرد که وی خواستار مذاکره برای کاهش فشار است. ارزش عملیاتی پ.ک.ک به شدت کاهش یافته است و لذا دولت ترکیه تمایلی به مذاکره ندارد. چون طرف مقابل در موضع ضعف قرار دارد. همچنین نباید از خاطر بُرد که اوجالان قصد دارد خود را حامی مذاکره و صلح نشان دهد و برای شرایط حبس خود نیز امتیاز بگیرد. سرکرده پ.ک.ک احتمالا مایل است خود را تنها فردی نشان بدهد که می‌تواند این مناقشه را حل کند و از ایمرالی به حبس خانگی منتقل شود و مجددا عنان فرماندهی پ.ک.ک برای مذاکرات را در دست بگیرد. اما این تلاش وی تاکنون با واکنش منفی دولت ترکیه مواجه شده است.