سایز متن   /


اختلافات میان بارزانی و اوجالان، کردهای سوریه را نیز دچار انشقاق و چنددستگی کرده است.

کورد پاریز/ با اینکه کردها به واسطه اعتماد دولت سوریه و شخص بشار اسد، اداره چند منطقه کردنشین را در اختیار گرفتند، اما با گذشت چند سال از جنگ داخلی در این کشور، هنوز هم با هم اختلاف دارند. گروه‌های کرد سوریه به دو جناح بارزانی و اوجالان تقسیم می‌شوند و اختلافات شدیدی با همدیگر دارند. گروه اوجالان به نام «جنبش دموکراتیک» (حزب اتحاد دموکراتیک) و جناح بارزانی به نام «انجمن میهنی کردهای سوریه» در حالی بر سر قدرت و تقسیم پول در آینده مبهم این منطقه با هم اختلافات عمیق دارند که فرانسه تلاش می‌کرد برای احیای نفوذ سنتی خود در سوریه از آنها استفاده ابزاری نماید اما دو گروه بر سر این که کدام مورد توجه فرانسه قرار گیرد با هم درگیر هستند. این اختلافات تاریخی، بعد از احتمال خروج آمریکا از سوریه و خلا قدرت تشدید شده است.

“عبدالکریم ساروخان”، از جناج اوجالان، طرف بارزانی را متهم می‌کند که تاکنون در مقابل تلاش های فرانسه مواضع خود را مشخص نکرده است. از طرفی تهدیدهای ترکیه برای اشغال شرق فرات نیز سبب ایجاد رعب و وحشت در جناح حاکم یعنی وابسته به اوجالان شده است. مرحله اول دخالت فرانسه برای ایجاد اعتماد بین طرفین و آزاد شدن ۱۳ زندانی انجمن میهنی است، اما تاکنون هیچ گامی در این زمینه برداشته نشده است. جناح اوجالان حتی وجود زندانیان را نیز رد می‌کند! این در حالی است که ادارات خودگردان مناطق کردنشین سوریه، زیر نظر گروه‌های وابسته به پ.ک.ک و اوجالان اداره می‌شوند.

در این میان مردم در ترس قربانی شدن بر اثر حملات ترکیه هستند که به خاطر حضور پ.ک.ک در این منطقه برای حمله تدارک می‌بیند. آمریکا نیز که پیشتر وعده داده بود سوریه را ترک خواهد کرد، در حال انتقال نیرو به مناطق کردنشین این کشور است. منابع خبری اعلام کردند که ارتش آمریکا کاروانی نظامی با استعداد ۱۰۰ کامیون مملو از اسحله و مهمات را از شهر اربیل به کردستان سوریه منتقل کرده است. این کاروان نظامی از مسیر دروازه‌ سملکا وارد مناطق تحت کنترل پ‌ک‌ک در کردستان سوریه شده است. ارسال این اسلحه و مهمات به نیروهای کرد در حالی است که ترکیه مدام از آمریکا می‌خواهد که از پ.‌ک‌.ک حمایت نکند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی