- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

نویسنده کُرد: پ.ک.ک قصد دارد شنگال را از اقلیم کردستان جدا کند


آریان فرج نوبسنده و تحلیلگر سیاسی کرد در اظهاراتی با انتقاد از اظهارات سران پ.ک.ک در رابطه با شنگال تاکید کرد که شنگال باید به استانی در قالب اقلیم تبدیل شود/

به گزارش کوردپاریز، آریان فرج، نویسنده و تحلیلگر سیاسی کُرد اقلیم، با مقایسه اظهارات سرکرده‌ پ‌ک‌ک بسه هوزات و یکی از مقامات کردهای ایزدی در مورد شنگال، تاکید کرده پ.ک.ک دشمن کردهاست و نظرات این گروه در مورد شنگال، ضد منافع مردم کُرد است. گفتنی است پ.ک.ک و فرماندهان ارشد آن در تازه‌ترین نظر خود در مورد شنگال و اداره آن گفته‌اند «شنگال بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک عراق است و باید به صورت خودمدیریتی‌ اداره و به اقلیمی در عراق تبدیل شود. در این راستا یگان‌های مدافع شنگال (ی‌پ‌ش) در شنگال حضور دارند».

از سوی دیگر، «میرحازم بگ» امیر کردهای ایزدی هم گفته شنگال، جزء کردستان است و امیدواریم که حکومت اقلیم و بغداد به توافقی درباره‌ شنگال برسند و راه حلی برای اجرا ماده‌ی ۱۴۰ در قانون اساسی عراق بیابند». آریان فرج نوشته که «این اظهارات به خوبی دشمنی و خطر پ.ک.ک برای کردها را عیان کرده است و مدل تاسیسی خودمدیریتی در شنگال چیزی جز تلاش برای تجزیه‌ شنگال از کردستان نیست». وی تاکید کرده پ.ک.ک به همه امتیاز می‌دهد تا همچنان به حیات و رویکرد ضد کُردی خود ادامه بدهد. او افزود اگر شنگال به یکی از استان‌های اقلیم تبدیل شود، حقوق قانونی آن حفظ خواهد شد.

گفتنی است پ.ک.ک به بهانه حضور داعش در شنگال، نیروهای خود را در آن شهر سازماندهی کرده و اکنون با شکست داعش، مانع بازگشت مردم به خانه‌های خود می‌‎شود.