سایز متن   /


استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح‌الدین اربیل معتقد است با توجه به درگیری‌های پ.ک.ک با اقلیم و ترکیه، این گروه متهم ردیف اول ترور دیپلمات ترکیه در اربیل است.

به گزارش کورد پاریز، پ.ک.ک، رسما وارد جنگ با اقلیم و ترکیه آن هم در خاک عراق شده است. ترور دیپلمات ترکیه که اکنون مشخص شده بیشتر یک نیروی امنیتی بوده تا دیپلماتیک، انتقام پ.ک.ک از ترکیه و بارزانی تفسیر شد. بارزانی و ترکیه با هماهنگی با یکدیگر، پ.ک.ک را در خاک اقلیم تضعیف کردند. دکتر صالح ملاعمر، به ما گفت که متهم ردیف اول ترور اربیل، پ.ک.ک است و ادامه حیات این گروه در گرو اقدامات مسلحانه و تروریستی است.

همان طور که می‌دانید حمله اخیر در اربیل تاثیر زیادی بر امنیت و ثبات اقلیم کردستان گذاشت و بسیاری از کارشناسان انگشت اتهام را به سوی پ.ک.ک نشانه می‌روند. هدف پ.ک.ک از این اقدام چیست؟

قطعا این کار اقدامی‌ تروریستی است و هنوز سوالات زیادی در مورد روش و هدف از این اقدام بدون پاسخ مانده‌اند. با این که فرد عامل دستگیر شده اما هنوز دستگاه‌های امنیتی در این زمینه اطلاع رسانی نکرده‌اند. اما با توجه به درگیری‌های پ.ک.ک و ترکیه تصور می‌کنم ممکن است این حمله کار پ.ک.ک باشد. فراموش نکنیم دو شهروند اقلیم کردستان نیز کشته شدند.

همان طور که می‌دانید پ.ک.ک بایستی در ترکیه می‌بود چرا در اقلیم کردستان مستقر است و به ترکیه بهانه حمله می‌دهد یا در مناطق دیگر ناامنی ایجاد می‌کند؟ می‌دانیم ترکیه اکنون در عمق خاک اقلیم مستقر است. چرا پ.ک.ک دست به این اقدام می‌زند؟

پ.ک.ک گروهی است که اساس کار خود را بر اقدامات مسلحانه قرار داده لذا ممکن است در ترکیه، یا عراق یا سوریه و یا ایران دست به اقدامات مسلحانه بزند. پ.ک.ک  مدعی است ایدئولوژی آن برای کردستان بزرگ است و لذا در همه جا دست به اقدام مسلحانه می‌زند. برای همین نیز در همه جا روش مسلحانه را در پیش گرفته و این اولین بار نیست پ.ک.ک دست به خشونت می‌زند. در کل پ.ک.ک با اقدامات مسلحانه زنده است.

شما به ایران هم اشاره کردید. همان طور که در حمله اخیر چند غیرنظامی ‌کرد کشته شدند، در یک ماه اخیر چهار غیرنظامی‌ کرد نیز توسط پژاک کشته شدند. به نظر شما چرا پژاک به عنوان شاخه ایرانی پ.ک.ک. دست به اقدامات خشونت‌آمیز می‌زند؟

با قتل و غارت و خشونت نمی‌توان مسئله‌ای را حل کرد. در کل بهترین راه برای مشکلات در پیش گرفتن اقدامات مسالمت‌آمیز است. به عنوان مثال به کردستان عراق نگاه کنید پس از چندین دهه درگیری سرانجام این راه حل مسالمت‌آمیز و گفتگو بود که توانست روابط را عادی کند و امروز هم مشکلات با بغداد فقط از این طریق قابل حل است. در ترکیه سوریه و ایران نیز فقط گفتگو راه حل است چون این تنها مسیر رسیدن به تفاهم است و با درگیری و دشمنی نمی‌توان به جایی رسید. این اقدامات خشن سبب می‌شود برعکس، مشکلات عمیق‌تر شوند. پ.ک.ک و اقدامات مسلحانه آن روابط کردها با بقیه را تخریب می‌کند. باید بدانیم گفتگو بهترین مکانیسم است. اگر مشکلی با حاکمیت دارند باید راه گفتگو را انتخاب کنند نه چیزی دیگر. هر گونه اقدام ضددموکراتیک خلاف منافع مردم کُرد است. وجود کردها یک واقعیت است و نباید تصویری خشن از کردها ارائه کرد. لذا این اقدام پژاک ظلم به کردها است.

پ.ک.ک اخیرا علنا تهدید می‌کند که جنگ را به داخل شهرهای اقلیم خواهد کشاند و از طرفی نیز در قتل دیار غریب پارتی را متهم می‌کند. این تهدید چه تاثیری می‌تواند بر امنیت اقلیم داشته باشد؟

پ.ک.ک باید بداند حوزه فعالیت آن در کردستان ترکیه است. لذا اگر بخواهد در مناطق دیگر دست به چنین فعالیت‌هایی بزند موفق نخواهد شد. هرگونه اقدام مسلحانه در اقلیم به ضرر مردم کرد است و این سبب منزوی‌تر شدن پ.ک.ک می‌شود. اقلیم کردستان به صورت رسمی‌ جایگاه مشخصی در قانون اساسی عراق دارد و بخشی از عراق است و هر گونه حمله به اقلیم حمله به عراق نیز محسوب می‌شود. بهترین گزینه برای پ.ک.ک این است که دست از خشونت و حمله بردارد و به مسیری برود که بتواند با آنکارا مذاکره نماید. اما اگر بخواهد با تهدید و حمله مسلحانه آن را به غیر از ترکیه نیز تسری بخشد در این صورت قطعا به چیزی نمی‌رسد. بلکه بیشتر منزوی می‌شود. حتی از اهداف اعلامی‌ خود نیز دور می‌شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی