سایز متن   /

کورد پاریز/ روزنامه دیلی صباح انگلیسی در گزارشی خبر از همکاری پ.ک.ک با یک گروه تروریستی جدید داد و نوشت: « شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به ی.پ.گ اعلام کرد یک واحد متشکل از ارامنه را ایجاد کرده است. در حالی که گزارش‌ها حاکی است اعضای این واحد همان آسالا (ارتش مخفی ارمنستان غربی)- منظور شرق و جنوب شرقی ترکیه-هستند. آسالا در طی چند دهه گذشته برای آزاد کردن مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه- که قبلا ارمنی‌نشین بود و پس از قتل عام آنها خالی از سکنه شد- دست به اقدامات مختلف تروریستی زده است.

آسالا در کشورهای مختلف از جمله در تهران، قبل از انقلاب جمهوری اسلامی، دیپلمات‌های ترکیه را هدف قرار داد و تعدادی را به قتل رساند. این گروه دقیقا مدعی استقلال برای مناطقی است که امروزه کردنشین هستند و در تضاد کامل با اهداف اعلامی و ادعایی پ.ک.ک است، اما پ.ک.ک با آن همکاری می‌کند. کارشناسان سیاسی معتقدند این همکاری سندی است که نشان می‌دهد پ.ک.ک برنامه کُردی ندارد. چون آسالا نابود کردن کردها در شرق و جنوب شرق ترکیه را نیز در برنامه خود اعلام می‌کند».

البته این نخستین بار نیست که آسالا و پ.ک.ک با یکدیگر همکاری دارند. در سال ۲۰۱۷ میلادی، اسناد سیا در بازه زمانی سال ۱۹۸۴ منتشر شد که نشان داد سیا از همکاری دقیق پ.ک.ک و آسالا با یکدیگر اطلاع داشته است. در بخشی از این اسناد آمده است: «آسالا اتحاد با پ.ک.ک و حمله به کنسولگری ترکیه در شهر استراسبورگ فرانسه را پذیرفته است».

گفتنی است  گروه آسالا در سال ۱۹۷۵ فعالیت‌های خود را با هدف فشار بر ترکیه آغاز کرد. این گروه قصد داشت آنکارا را وادار کند نسل‌کُشی ارامنه را در جنگ جهانی و تاسیس کشور مستقل دولت ارمنستان (ارمنستان بزرگ) در شرق ترکیه، شمال غرب ایران و قفقاز به رسمیت بشناسد. کارکرد اصلی آسالا، ترور شهروندان ترک در سراسر جهان با رویکرد مارکسیستی بود. وجه اشتراک پ.ک.ک با آسالا، درج نام در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا و بسیاری از کشورهای جهان، آموزش و تجهیز در دره بقاع لبنان و انجام عملیات مسلحانه و تروریستی بود. سرانجام بنیانگذار این گروه در آتن (احتمالا توسط سرویس مخفی دولت ترکیه) در ۲۸ آوریل ۱۹۹۸ ترور و در نتیجه، آسالا عملا نابود شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی