- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

ترکیه برای حمله به شرق فرات آماده می‌شود

در پی احتمال معامله میان آمریکا و ترکیه در مورد خرید سامانه موشک، حمله به عناصر پ.ک.ک در شمال سوریه قوت گرفته است.

به گزارش کورد پاریز، پس از پایان برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه، دولت این کشور نیروهای خود را به مناطق مرزی با سوریه یعنی مناطق کردنشین تحت کنترل PYD (شاخه سوری پ.ک.ک) اعزام کرده است. به ویژه آنکه کردهای وابسته به پ.ک.ک در فضای سیاسی ترکیه یعنی حزب دموکراتیک خلقها (شاخه سیاسی پ.ک.ک در ترکیه) نقش مهمی در شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شهرهای مهم ایفا کرد. دولت ترکیه مدعی است PYD وابسته به پ.ک.ک و در نتیجه یک سازمان تروریستی است.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که ترکیه برای حمله به شرق فرات نیز برنامه‌ریزی کرده و در حال تدارک است.  خانم “حمیده ییگیت” کارشناس امور خاورمیانه از ترکیه در این زمینه به شبکه کردستان۲۴ گفت: «دیدارهای اخیر دیپلماتیک ترکیه نشان داد ترکیه خود را برای حمله به YPG (شاخه نظامی PYD) در شرق فرات آماده می‌کند و روسیه برای این کار چراغ سبز داده است. زیرا مسکو خواستار آن بود که کردهای وابسته به پ.ک.ک در شمال شرق سوریه، حاکمیت دولت قانونی بشار اسد را بپذیرند و از جدایی‌طلبی و استقلال و اداره خودمختار، سخنی به میان نیاورند».

اما آمریکا نیز که روزگاری از PYD و YPG به عنوان نیروی زمینی علیه داعش استفاده می‌کرد، پس از طرح خروج خود از سوریه، حالا با انتقادات ترکیه و پ.ک.ک به طور همزمان روبروست. اگر از سوریه خارج شود، عملا به پ.ک.ک خیانت کرده و از این گروه استفاده ابزاری کرده است. اگر از YPG حمایت کند، متحد خود در ناتو را رنجانده است.

“حمیده ییگیت” معتقد است آمریکا نیز ناچار است با حمله ترکیه به سوریه به بهانه حضور عناصر پ.ک.ک موافقت کند چون آمریکا مخالف خرید موشک‌های اس-۴۰۰ روسی توسط ترکیه است. اما ترکیه اصرار می‌کند که برای تقویت سامانه دفاعی خود چاره‌ای جز خرید این سامانه روسی ندارد. لذا ترکیه اجازه حمله به شرق فرات را شرط انصراف از این خرید می‌داند و آمریکا نیز ناچار است این شرط را قبول کند و کردهای سوریه وابسته به پ.ک.ک را رها کند. درست مانند شرایطی که در عفرین رخ داد. گفتنی است آمریکا از نیروهای وابسته به پ.ک.ک برای پیشبرد سیاست خود در سوریه استفاده ابزاری کرد، اما در عفرین به درخواست آنها پاسخ نداد و به نظر می‌رسد در شرق فرات نیز چنین خواهد بود.