سایز متن   /

 

” مایک پنس”، معاون رئیس جمهوری آمریکا ترکیه را تهدید کرد که در صورت خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، شراکت راهبردی ترکیه با ناتو و آمریکا نابود خواهد شد.

به گزارش کورد پاریز، “فواد آکتای” معاون رئیس جمهور ترکیه از آمریکا خواسته تا از بین اتحاد با ترکیه و کردهای سوریه (عناصر وابسته به پ.ک.ک)، یکی را انتخاب کند. این اظهارات در پاسخ به سخنان “مایک پنس” بیان شده است.

معاون رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود ترکیه باید از میان هم‌پیمانی با ناتو و تلاش برای تامین سیستم دفاع موشکی روسیه موسوم به اس۴۰۰ یکی را انتخاب کند. اکتای در این زمینه در صفحه توئیترش نوشت: «آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد متحد ترکیه بماند یا می‌خواهد این شراکت راهبردی را از طریق همکاری کردن با تروریست‌‎ها به خطر بیندازد و سبب اتخاذ مواضع تند از جانب ما در مقابل دشمنانمان باشد».

“مولود چاوش اوغلو” هم تاکید کرده بود که ترکیه معامله‌ی خرید این سیستم را نهایی کرده است و پشیمان هم نخواهید شد. وی از واشنگتن هم خواسته بود که یک تیم فنی مشترک تشکیل دهد تا این تیم مشخص کند که آیا سیستم دفاع موشکی اس- ۴۰۰ خطری برای جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی و دیگر سیستم‌های ناتو خواهد داشت یا خیر.

از سوی دیگر تعدادی از سناتورهای آمریکایی گفته‌اند که ترکیه کردهای سوریه را به عنوان کارت فشار به منظور خرید سیستم اس- ۴۰۰ بکار می‌گیرد. آنها به این نکته هم اشاره داشته‌اند که ترامپ نباید هیچ شرطی را از ترکیه برای خرید این سیستم قبول کند و در صورت خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ روسیه، آنکارا را مجازات نماید.

اشاره این مقام عالیرتبه ترک به نیروهای PYD و شاخه نظامی آن YPG و عناصر پ.ک.ک است که در سوریه و در مناطق کردنشین این کشور فعال هستند. ترکیه همه این گروه‌ها را تروریست می‌داند، در حالی که آمریکا صرفا پ.ک.ک را در لیست سیاه خود قرار داده است و از دو گروه دیگر به عنوان نیروی زمینی در جنگ علیه داعش بهره برده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی