سایز متن   /

با گذشت حدود نُه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و اقلیم کردستان،  دو حزب حاکم هنوز بر سر تشکیل کابینه به توافق نرسیده اند.

به گزارش کورد پاریز، پس از حدود نه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق که در اقلیم کردستان نیز برگزار شد هنوز هم احزاب اقلیم بر سر قدرت و پول نفت به توافق نرسیده‌اند و به همین خاطر کابینه دولت را تشکیل نمی‌دهند! پس از ده‌ها دیدار، پارتی و یکیتی هنوز هم به توافق نرسیده‌اند و این بار نیز یکیتی مخالف حضور گوران (اعضای سابق خود) در کابینه است. هیچ یک از احزاب اقلیم، دیگری را بر نمی‌تابد و با خودمحوری سبب شده‌اند تا روز به روز بحران اقتصادی اقلیم کردستان در کنار بحران سیاسی عمیق‌تر شود. اختلافات این سه حزب اصلی در حالی ادامه دارد که مردم قربانی بمباران جنگنده‌های ترکیه و حضور پ.ک.ک هستند.

اعضای یکیتی اعتقاد دارند که باید ثابت کنند که پایبند شعارهایمان هستند و گفتگوها در راستای مشارکت در حکومت تنها به خاطر کسب تعدادی وزارت و قدرت نبوده است. ادعایی که توسط مردم و سایر احزاب با تردید مواجه شده است. توافق نیم‌بندی هم که در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، به شدت مورد انتقاد یکیتی قرار گرفته است. “عثمان بانیمارانی”، پس از “شاناز ابراهیم احمد” دومین مسئول عالیرتبه‌ی یکیتی است که رسما از توافق یکیتی و پارتی اعلام نارضایتی کرد.

بانیمارانی اعلام کرد اگر شراکت حقیقی در قدرت و دولت محقق نگردد توافق منجر به مرگ تدریجی برای یکیتی خواهد شد. وی افزود سال‌هاست که اعضا و کادر یکیتی، هیچ سهمی در حکومت اقلیم کردستان ندارند، یکیتی شریک حکومت نبوده و مایل بود مسئله‌ی تشکیل کابینه‌ی جدید حکومت و تعیین استاندار کرکوک و وزارت دادگستری در بغداد در یک بسته مورد مذاکره قرار بگیرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. وی گفت همین امر، موجب نارضایتی و سرخوردگی اعضا را فراهم آورده است.

این در حالی است که پیشتر رسانه‌ها اعلام کرده بودند در توافق یکیتی و پارتی، یکیتی پست‌های معاون ریاست اقلیم کردستان در امور نظامی، معاون رئیس حکومت و ریاست پارلمان کردستان و شش وزارت و سه مسئولیت در شورای امنیت و سه نمایندگی وزارتخانه‌ها و سه نمایندگی حکومت اقلیم کردستان در روابط خارجی را تصاحب کرده است. در همین حال، چند روز است جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی حملات رسانه‌ای را علیه گوران شروع و این حزب را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند که چرا با پارتی توافق کرده است و قانون ریاست اقلیم را اصلاح می‌کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی