سایز متن   /

 

 

نخست وزیر اقلیم کردستان در مصاحبه با المانتیتور گفت؛ برای ما قابل قبول نیست که از خاک ما علیه همسایگان از جمله ترکیه، تحرک نظامی و سیاسی صورت بگیرد.

به گزارش کورد پاریز، حضور پ.ک.ک در تمامی منطقه، باعث امنیتی شدن اوضاع و بدبینی دولت‌های منطقه به محل حضور و استقرار پ.ک.ک شده است. حضور این گروه مارکسیستی در سوریه و تحرکات نظامی شاخه آن یعنی حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق)، باعث حمله ترکیه به عفرین و اشغال آن شد. در واقع بهانه ترکیه برای اشغال خاک سوریه، پ.ک.ک و فعالیت‌های مخرب آن بود.

در عراق نیز، این سناریو در حال تکرار است. حضور پ.ک.ک در روستاهای اقلیم کردستان عراق، علاوه بر نابودی مزارع ومنازل مردم و امنیتی شدن اوضاع، زمینه حملات هوایی جنگنده‌های ارتش ترکیه را فراهم کرده است و خسارات زیادی به مردم وارد کرده است. بسیاری از مردم و مسئولان اقلیم و همچنین دولت مرکزی بغداد، خواستار خروج پ.ک.ک از عراق و بازگشت آن به ترکیه شده‌اند. زیرا نباید جنگ پ.ک.ک با ترکیه، دامن مناطق و مردم سایر کشورها را نیز بگیرد.

در همین زمینه، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، طی مصاحبه‌ای با المانیتور گفت: در دیدار با مقام‌های ترکیه نیز گفته‌ام که پ.ک.ک عمدا دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زند تا زمینه دخالت نظامی ترکیه در اقلیم کردستان را فراهم آورد و این قابل قبول نیست. ما نمی‌توانیم قبول کنیم این گروه با استفاده از خاک ما علیه همسایگان ما وارد عمل شود. این موضوع خیلی واضح است و پ.ک.ک باید بداند با خشونت نمی‌توان مسئله کرد را حل کرد».

بارزانی در مورد شمال سوریه نیز گفت: «به نظر من همه نیروهایی که کنترل شمال سوریه را در دست دارند روابط قوی‌ای با پ.ک.ک دارند و از قندیل دستور می‌گیرند». بارزانی در مورد این که آمریکا تلاش کرده از وی نیز کمک بگیرند تا ی.پ.گ. را از پ.ک.ک جدا کند، افزود: «این موضوع، صحت ندارد. اما آمریکا از ما کمک خواست تا برای ایجاد رابطه بین ی.پ.گ. و ترکیه تلاش کنیم. به نظر من کردهای سوریه بهتر است به جای مقابله با دولت مرکزی با آن وارد گفتگو شوند چون راه دیگری ندارند. کردها نباید به حضور آمریکا در سوریه دل ببندند، چون حضور آن دائمی نیست».

بارزانی در ادامه گفت: «ترکیه در آغاز آماده بود حتی دروازه های مرزی را با پ.ی.د. باز کند اما به شرطی که پرچم پ.ک.ک را بلند نکنند اما آنها قبول نکردند و حتی ترکیه پیشنهاد کرد با صالح مسلم دیدار کنم و آنها را تشویق نمایم، اما من قبول نکردم با وی دیدار کنم و و فواد حسین را فرستادم». این سخنان در حالی بیان می‌شود که بعد از حمله مردم خشمگین به پادگان نیروهای ترکیه در خاک اقلیم کردستان، بارزانی به جای محکومیت ارتش ترکیه به دلیل بمباران اقلیم، مردم معترض را سرزنش کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی