سایز متن   /

مساله نفت اقلیم، بودجه و حقوق کارمندان از مهمترین موارد اختلاف نظر میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است.

به گزارش کورد پاریز، پس از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که با اصرار مسعود بارزانی برگزار شد و همه کشورهای منطقه و فرامنطقه از جمله آمریکا با آن مخالف بودند، اختلافات بغداد- اربیل شدت گرفت. خودخواهی بارزانی برای تجزیه خاک عراق و فساد مالی در حکومت تحت نظر وی به خصوص در زمینه پول نفت، باعث افزایش فشار دولت عراق بر اقلیم شد. تسلط نیروهای قانونی دولت عراق بر کرکوک و چاه‌های نفت آن نیز شکست دیگری برای بارزانی و پارتی تلقی می‌شود.

در آخرین تحول، رسانه‌ها از سفر فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق به اقلیم کردستان به منظور رساندن پیام حکومت بغداد درباره‌ی مسئله‌ی نفت و حقوق کارمندان خبر داده‌اند.در جلسه نماینده دولت مرکزی عراق و مسرور بازرانی ( نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل حکومت اقلیم) فیاض صراحتا به بارزانی گفته بغداد ۵۲۲ میلیارد دینار بودجه اقلیم را تنها در صورتی تحویل اربیل خواهد داد که اقلیم کردستان عراق نیز نفت این منطقه را به دولت در بغداد تحویل دهد.

در مقابل بارزانی هم درخواست کرده که بغداد به ارسال بودجه ادامه دهد و تا آن زمان هیئتی از اقلیم برای گفتگو به بغداد خواهد رفت. در این نشست بارزانی به فیاض گفته برای حل مشکلات میان اقلیم و بغداد درخصوص مسئله‌ی نفت در آینده‌‌‌ای نزدیک هیئتی را به منظور گفتگو به بغداد خواهد فرستاد.

به نظر می‌رسد هدف اصلی بارزانی و حزب وی از این رفتار، صرفا اتلاف وقت و خرید زمان برای تحکیم قدرت در اربیل باشد. این در حالی است که پس از چند ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در کردستان عراق، هنوز در این منطقه دولت تشکیل نشده است.

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی