سایز متن   /

بعد از چند ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق، احزاب اقلیم هنوز بر سر تشکیل دولت اختلاف دارند و هر یک از احزاب گوران، پارتی و یکیتی یکدیگر را به فساد متهم می‌کنند.

به گزارش کورد پاریز، علیرغم گذشت چندین ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان هنوز هم این اقلیم نتوانسته کابینه حکومت خود را تشکیل دهد. کارشناسان می‌گویند جنگ منافع شخصی سران احزاب اصلی این منطقه عامل اصلی تاخیر چندین ماهه در تشکیل دولت و اداره امور  است. “امیر حاجی کمال” از اعضای ارشد گوران می‌گوید: «در یکیتی گروهی مخفی وجود دارند که عمدا سنگ اندازی می‌کنند و مانع تشکیل کابینه جدید اقلیم کردستان می‌شوند تا بحران‌سازی نمایند. آنها می‌خواهند حکومت را گروگان بگیرند». وی در ادامه با تاکید بر وجود اختلافات عمیق در یکیتی افزود: «این امر نشان می‌دهد هدف و نیت یکیتی چیزی دیگر است نه تشکیل حکومت. یعنی مخالفت با پارتی. اما گوران هرگز اجازه نمی‌دهد چنین برنامه‌ای موفق شود».

این اتهام زنی گوران به یکیتی در حال صورت می‌گیرد که خود جنبش گوران نیز با پارتی اختلاف دارد و پارتی و یکیتی نیز گوران را به کارشکنی در تشکیل دولت متهم می‌کنند. “محمد وتمن” از اعضای رهبری یکیتی می‌گوید بخشی از یکیتی، “کوسرت رسول” مسئول کنونی یکیتی را قبول ندارند و برای به هم زدن توافق یکیتی با پارتی- به رهبری بارزانی- تلاش می‌کنند. وی در ادامه گفت: این توافق در راستای تشکیل کابینه است، اما بخشی از یکیتی خواهان بر هم زدن توافق است و می‌خواهد مانع تشکیل کابینه شود. این گروه، امضای کوسرت رسول را قبول نمی‌کنند.

در میان جنگ احزاب و سران آنها، منافع مردم و کردها قربانی شده است و همه این احزاب به فساد مالی متهم هستند. “یوسف محمد” رئیس سابق پارلمان از گوران با زور اسلحه پارتی از اربیل اخراج شد و هرگز نتوانست به کار خود ادامه دهد. کردهای عراق بر سر تقسیم پول نفت با هم درگیر بوده و هستند.

گفتنی است پارتی و یکیتی از سال ۱۹۹۱ تاکنون بدون توجه به اراده مردم، قدرت را بین خود تقسیم کرده‌اند و هر بار که بر سر پول نفت به توافق نمی‌رسند، اختلافات آنها تشدید می‌شود. آنها چندین بار بر سر قدرت و پول نفت، جنگ مسلحانه نیز کرده و صدها نفر از همدیگر را به قتل رساندند. اختلافات آنها با ورود گوران- بخشی از یکتی که جدا شد- وارد فاز جدید شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی