سایز متن   /

مقامات اقلیم اعتقاد دارند پ.ک.ک مانع از بازگشت کردهای ایزدی به خانه‌هایشان در شنگال شده است.

به گزارش کورد پاریز، “حیدر ششو” فرمانده نیروهای ویژه محافظت از شنگال، می‌گوید پ.ک.ک از طریق گروه‌های وابسته به خود برای مردم کرد ایزدی مانع ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد آنها به شنگال برگردند. وی که به بارزانی نزدیک است، ضمن انتقاد شدید از پ.ک.ک و حضور نامشروع آن در شنگال، افزود: «آن دسته از افرادی که از باخوز و دیرالزور آزاد شده‌اند در کمپ هوله مستقر هستند. این افراد ایزدی باید به شنگال یعنی خانه بازگردند، اما پ‌ک‌ک مانع بازگشت این کردهای ایزدی به شنگال می‌شود»

در همین حال، کارشکنی پ.ک.ک در سوریه نیز ادامه دارد. حسین کورو مسئول امور آزادی کردهای ایزدی نیز می‌گوید: «مسئولان پ.ک.ک در کردستان سوریه قول همکاری داده بودند تا کردهای ایزدی آزاد شده را تحویل دهند تا به شنگال برگردند اما به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند. حتی آن دسته از کردهای ایزدی که خودشان تلاش کردند از طریق مرز سمالکا وارد اقلیم کردستان شوند، موفق به این کار نشدند. چون پ‌ک‌ک اجازه عبور به آنها نداد».

در تحولی دیگر، محمد خلیل بخشدار شنگال نیز می‌گوید «اخبار مربوط به نوسازی ۱۴۰۰ واحد مسکونی در شنگال صحت ندارد و هنوز هم شنگال منطقه‌ای ویران شده است و در معرض تهدید قرار دارد. بخشدار شنگال در گفتگو با خبرگزاری باس‌نیوز اعلام کرد آنچه شنگال نیاز دارد تضمین امنیت آن برای حال و آینده است. با این که اکنون داعش در منطقه حضور ندارد، اما حضور گروه‌های مسلح وابسته به پ.ک.ک خطری جدی برای امنیت و توسعه شنگال است، لذا دولت مرکزی عراق باید برای اخراج پ.ک.ک از این منطقه اقدامی جدی به عمل بیاورد. پ.ک.ک در شنگال مستقر شده و هم مانع بازگشت آوارگان کرد ایزدی می‌شود و تا زمانی که پ‌ک‌ک در این منطقه حضور داشته باشد، نمی‌توان به امنیت و توسعه منطقه امیدوار بود».

گفتنی است پ.ک.ک به بهانه دفاع از کردهای ایزدی منطقه را اشغال کرد و بارزانی نیز بدون اطلاع قبلی، کردهای ایزدی را در چنگال داعش رها نمود و هنوز هم چند هزار نفر از زنان و کودکان ایزدی، اسیر داعش هستند.

شریف سلیمان از نمایندگان کرد ایزدی در پارلمان عراق نیز می‌گوید هنوز از سرنوشت ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ کرد ایزدی خبری در دسترس نیست و در عین حال گروه‌های مختلف مانع بازگشت کردهای ایزدی به شنگال می‌شوند. گفتنی است پ.ک.ک با استقرار اجباری کردهای ایزدی در کمپ‌ها، نیروهای جوان به ویژه کودکان آنها را از طرق مختلف از جمله شسشتوی مغزی به عنوان جنگجو به عضویت خود در می‌آورد. پ.ک.ک همچنین یکی از متهمان اصلی اشغال شنگال به دست داعش است. زیرا به گفته کارشناسان به عمد اجازه اشغال شهرها و نسل‌کشی کردها را داد تا سپس به بهانه مبارزه با داعش، وارد منطقه شود.

دولت عراق نیز به شدت مخالف حضور پ.ک.ک در شنگال است و با اشاره به این که حضور پ.ک.ک به عنوان نیرویی بیگانه و غیرقانونی در شنگال به عنوان بخشی از خاک عراق، اقدامی غیرقانونی و تهدیدی برای امنیت عراق است، از اعضای این گروه مستقر در شنگال خواست یا خاک این منطقه را ترک کنند یا تسلیم شوند. دولت عراق در بیانیه خود در این زمینه می‌گوید: «اگر پ‌ک‌ک تسلیم نشود و یا منطقه را ترک نکند، با توسل به زور آن را تنبیه و بیرون خواهد کرد».  به گزارش شبکه کردستان۲۴ وابسته به مسرور بارزانی، ارتش عراق از یگان‌های مدافع شنگال (ی.ب.ش.) خواسته باید منطقه شنگال را ترک کنند. ارتش به آنها هشدار داده در صورت ترک نکردن، منطقه آنها را با زور بیرون خواهد کرد. گفته می‌شود پ.ک.ک عامل اصلی عدم بازگشت آوارگان کرد ایزدی به شنگال است چون آنها حضور پ.ک.ک را همان حضور داعش می‌دانند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی