سایز متن   /


نوروز، زبان و فرهنگ کردی، بارها قربانی سیاست‌های پ.ک.ک شدند؛ در حالی که سران پ.ک.ک حتی زبان کردی نمی‌دانند و کوچکترنی تعهدی به حقوق و فرهنگ سنتی کردها ندارند

فرقه پ.ک.ک به نام حقوق کردها اعلام موجودیت کرد. در اواسط دهه هفتاد میلادی و بعد از ناکامی انواع جنبش‌ها و گروه‌های کردی، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) به عنوان گروهی چپگرا و مارکسیستی- لنینیستی، وارد عرصه شد تا به زعم خود استقلال و آزادی نهایی ملت کرد را به این قوم هدیه کند. این گروه اعلام کرد که در پی احقاق حقوق کردها است و توجه ویژه‌ای به زبان و فرهنگ مردم خواهد داشت. زیرا به زعم سران پ.ک.ک، دولت ترکیه سیاست سرکوب مردم کرد و فرهنگ آنها را در پیش گرفته بود. اما گذشت زمان آشکار کرد که پ.ک.ک و سران آن کوچکترین توجهی به حقوق کردها و فرهنگ آنها ندارند. در این بسته خبری، نمونه‌های این بی توجهی بررسی می‌شود.

نوروز عید باستانی همه اقوام ایرانی از جمله کردهاست و بزرگداشت آن برای کردها بسیار اهمیت دارد. به دلیل اقدامات پ.ک.ک و خشونت‌های این گروه، دولت ترکیه در قبال کردها سیاست امنیتی در پیش گرفته است و هر سال در ترکیه کردها به خاطر برگزاری جشن نوروز با انواع مشکلات مواجه می‌شوند: «ممنوعیت، زندان، شکنجه و برخورد پلیسی». پ.ک.ک و سرکرده آن نیز از همان آغاز تاسیس تاکنون از نوروز بهره‌برداری سیاسی می‌کنند تا حدی که عبدالله اوجالان، مظلوم دوغان از اعضای موسس پ.ک.ک را تشویق کرد تا در زندان و در روز نوروز خود را آتش بزند و این مسئله هنوز هم بخشی از آموزش‌های ایدئولوژیک در پ.ک.ک است و داستان آن تکرار می‌شود، یعنی تشویق به خودکشی و الگوبرداری از مظلوم دوغان.

پ.ک.ک به عنوان فرقه‌ای مافیایی و تروریستی، برای جلب توجه، ترحم و در نهایت قرار گرفتن در صدر اخبار و البته نشان دادن خود به عنوان گروهی مشروع و محبوب، روش‌های مختلفی را تجربه کرده است. تبلیغات گسترده در خصوص محبوبیت عبدالله اوجالان (رهبر این گروه که در بازداشت دولت ترکیه است)، برگزاری همایش و کنفرانس خبری، انتشار اخبار در سایت‌ها و روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف و بزرگنمایی عملیات تروریستی و اغراق در مورد موفقیت‌های نظامی و ایدئولوژیک از جمله ترفندهای فرقه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک است.

نکته جالب آنکه یکی از روش‌های مورد استفاده در گروه پ.ک.ک، خودسوزی اعضا است. پ.ک.ک و شاخه ایرانی آن یعنی پژاک، بارها اعضای خود را مجبور به خودسوزی کرده‌اند. اعضای پ‌ک‌ک و پژاک به طرق مختلف از بین می‌روند. یا از بیماری و سو تغذیه در کوهستان‌ها نابود می‌شوند یا در درگیری و زیر سنگ‌ها و در دره‌ها کشته می‌شوند و حتی در بسیاری از موارد دفن نیز نمی‌شوند و قبر نیز ندارند. اما به تازگی سران این فرقه به شیوه جدیدی  به اعضای فریب خورده خیانت می‌کنند و سریعاً هم  لقب شهید دلاور و شجاع را به او می‌دهند. این شیوه جدید خودسوزی به خاطر اجازه ملاقات با عبدالله اوجالان و یا اعتراض به بازداشت وی می‌باشد.

در حالی که کارشناسان بارها این رخداد را نقض حقوق بشر تلقی کرده و آن را اقدامی غیرانسانی می‌دانند. از طرف دیگر خود عبدالله اوجالان نیز به مناسبت هر نوروز پیام منتشر می‌کرد، اما این پیام همیشه به ترکی بوده و است. یعنی پیام به مناسبت به جشن کردی را به ترکی منتشر می‌کند، در حالی که مدعی است برای کردها می‌جنگد. در واقع، برای پوشش و مشروع جلوه دادن هدف نهایی پ.ک.ک نزد مردم کرد، یکی از مواردی که پ.ک.ک بر آن تاکید داشت زبان کردی و فرهنگ این قوم بود. این گروه معتقد بود به دلیل رویکردهای افراطی و خشن آتاترک و کمالیست‌ها، کردهای ترکیه نادیده گرفته شده‌اند و فرهنگ و زبان آن‌ها تحقیر می‌شود. البته همه این ادعاها، با باورها و رویکردها و هدف نهایی پ.ک.ک کاملا در تناقض بود. پ.ک.ک اصولا در پی دولت کردی نبود، بلکه خواستار حکومتی مانند دولت شوروی بود؛ اما از رهگذر کردستان و کردها. این در حالی است که در جلسات رسمی پ.ک.ک کردی حرف زدن ممنوع است. بر اساس قوانین ترکیه نیز کردی حرف زدن ممنوع است.

محمود آیتکین کارشناس سیاسی در صفحه توئیتری خود به دوران کالکان از اعضای اصلی شورای رهبری پ‌ک‌ک پرداخته و می‌نویسد: «دوران کالکان یا همان عباس که اصالتا آذری و اهل آدانای ترکیه است در آخرین ویدیوی خود که برای نوروز پیام می‌دهد، بسیار رنگ پریده و بیمار است و نشان می‌دهد که به احتمال زیاد وی به بیماری وخیمی مبتلا شده است. دوران کالکان در اصل مسئول اصلی ایدئولوژی پ.ک.ک است و برنامه‌ریزی نابودی شهرهای کرد در جنگ‌های خندق در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز بر عهده وی بود. این رهبر پ.ک.ک که از آغاز تاکنون در این سازمان بوده حتی یک جمله هم کردی یاد نگرفته و مدعی دفاع از حقوق کردهاست، اما در واقع با شستشوی مغزی جوانان ساده‌لوح کرد آنها را به کشتن می‌دهد در حالی که وی همراه مراد کاراییلان در پ.ک.ک به داشتن حرمسرا مشهور هستند و تاکنون گزارش‌های زیادی توسط اعضای فراری و تسلیمی پ.ک.ک مبنی بر تایید این موضوع منتشر شده است. گفته می‌شود دوران کالکان و جمیل باییک با جناح مراد کاراییلان روابط بسیار خصمانه‌ای دارند.  

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی