سایز متن   /

 

بنیاد مزوپوتامیا که در اوائل فوریه ۲۰۱۹ به اتهام پولشویی برای پ.ک.ک در آلمان، تعطیل شد، اقدام به انتشار کتاب آیین نگارش کردی کرد.

 

به گزارش کورد پاریز به نقل از سایت اینفو ولات، بنیاد مزوپوتامیا اقدام به انتشار کتاب «آیین نگارش کردی» کرمانجی به لاتینی کرده و آن را در زمینه مکتوب بودن کردی کرمانجی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و کتب، مهم ارزیابی کرده است. بنیاد مزوپوتامیا این کتاب را چاپ و منتشر کرده است. این اثر با همکاری دسته جمعی تعدادی زبانشناس و فعال زبانی و طی جلسات مختلف حضوری در دیاربکر مورد بررسی قرار گرفته و آماده شده است. نویسندگان آن عبارتند از: باهیز عمر احمد، باهوز باران، بهروز شجاعی (از قطور خوی ساکن سوئد)، دهام عبدالفتاح، دلاور زراق، دلبرین عبدالله، عبدالوهاب خالد موسی، مالمسانیژ، محمود لوندی، مهدی جعفرزاده (از خراسان)، محمد تقوی (از خراسان و معلم آموزش و پرورش)، مصطفی آیدوغان، مکائیل بلبل، نوروز هروری، سامی تان، شورشوان عادل، زانا فارقینی و زولکوف ارگون. این بنیاد هدف خود را زمینه سازی برای تاسیس یک دانشگاه به زبان کردی اعلام کرده است. با کمی دقت به اسامی، متوجه می‌شویم بیشتر افراد هواداران پ.ک.ک هستند. سامی تان  رئیس موسسه کردی استانبول، نویسنده و ویراستار روزنامه «آزادیا ولات»، نویسنده کتب سه جلدی «هینکر» و زانا فارقینی، رئیس سابق موسسه کردی استانبول، دلاور زراق، باهوز باران از افراد مطرح در هواداری از پ.ک.ک هستند و بارها در رسانه‌های پ.ک.ک حاضر شده‌اند.  

گفتنی است چند هفته قبل، دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو مرکز وابسته به گروه پ.ک.ک را تعطیل کرده است. وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بنا به دستور هورست زیهوفر وزیر کشور آلمان، موسسه انتشاراتی «مزوپوتامیا» و شرکت چندرسانه‌ای «MIR Multimedia»، به دلیل ارتباط با گروه پ.ک.ک در آلمان اجازه فعالیت ندارند و تعطیل می‌شوند. پلیس مقر این دو نهاد را بازرسی و برخی لوازم و اسناد آنها را ضبط کرده است. این دو مرکز در ایالت‌های نوردارین- وستفالن و نیدرزاکسن فعالیت می‌کردند.

وزیر کشور آلمان تاکید کرده است که با توجه به ممنوعیت فعالیت پ.ک.ک در آلمان و ادامه فعالیت این گروه، لازم بوده تا پ.ک.ک توسط نهادهای دولتی کنترل و بدین وسیله، نظام قانونی آلمان مورد حمایت دولت واقع شود. وزارت کشور آلمان تایید کرده که منافع مادی و درامد این دو سازمان، به طور اختصاصی در اختیار پ.ک.ک قرار ‌گرفته و منجر به تقویت این گروه در آلمان شده است. این نهاد دولتی آلمان اعلام کرده که دو سازمان رسانه‌ای تعطیل شده، تحت پوشش چاپخانه فعالیت می‌کردند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی