سایز متن   /

در حالی که بعضی از قدرت‌های جهانی تصویری مثبت از پ.ک.ک و شاخه‌های آن ارائه می‌دهند، این سازمان-که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد- خشونت را ترویج کرده و نقش مخربی نیز در شمال سوریه ایفا نموده است. پ.ک.ک طی چند دهه جنگ مسلحانه سبب مرگ ده‌ها هزار نفر شده و در نتیجه در فهرست تروریستی نیز قرار گرفت. ی.پ.گ نیز شاخه مسلح پ.ک.ک است که نخست در مناطق کردنشین سپس با حرکت به سمت جنوب در مناطق غیرکردنشین سوریه مستقر شد. اداره خودگردان وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد، اغلب از داستان موفقیت «مبارزه علیه تجزیه‌طلبی و برای خودمختاری» سخن می‌گوید. آنها در جنگ برای آزادسازی کوبانی از دست داعش مشهور شدند. پ.ی.د. در طی جنگ داخلی سوریه سه مجموعه بسته به نام «کانتون» در مناطق کردنشین تاسیس کرد. در نوامبر سال ۲۰۱۳، این گروه اعلام کرد این سه کانتون در مسیر اداره انتقالی «روژاوا»، یک گام برای تحقق دیدگاه خود به منطقه خواهد بود.

اما شهرت جدید آنها در جنگ با داعش کوتاه عمر بود. پ.ی.د. به دنبال توسعه طلبی رفت و به گروه‌های مختلف قومی در مناطق تحت کنترل خود حمله کرد. اگر با دقت به این اداره خودگردان نگاه کنیم، بسیار بدتر از آن چه معرفی می‌شود، است و اهداف سیاسی مخربی دارد. بیشتر پُست‌های اصلی ی.پ.گ. در کنترل افرادی است که در کوه‌های قندیل در شمال عراق آموزش نظامی و ایدئولوژیک دیده‌اند.

ایدئولوژی مخفی

در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۷ یک متفکر آنارشیست و هرج و مرج طلب به نام مورای بوکچین فوت کرد. بلافاصله پس از مرگ او، پ.ک.ک بیانیه‌ای دو صفحه‌ای صادر کرد و او را «یکی از بزرگترین دانشمندان علوم اجتماعی قرن بیستم» نامید. در بیانیه چنین آمده است: «یکی از مهم‌ترین یافته‌های بوکچین این است که آزادی و سوسیالیسم فقط می‌تواند در یک نظام خارج از دستگاه دولت تحقق یابد. ما با مبارزه خود بوکچین را زنده نگه خواهیم داشت».

عبدالله اوجالان، سرکرده پ.ک.ک، از مریدان جدی این متفکر بود، در طی دهه نود ایده‌های او را جهت دهی می‌کرد تا پ.ک.ک مارکسیست-لنینیست را به عنوان سازمانی از نو طراحی کند که بر ارزش‌های زنان، سوسیالیسم اکولوژیک و کمونالیسم تاکید نماید. اوجالان که پ.ک.ک را به عنوان فرقه حول محور شخصیت خود ایجاد کرده، این گروه را از ایدئولوژی مارکسیست-لنینیست به هرج و مرج طلبی، محیط گرایی و فمینیسم سوق داد تا با پدرسالاری بجنگد و به سقوط دولت-ملت بینجامد.  این در حالی است که گزارش‌های دست اول خبرگزاری آناتولی در مورد پ.ک.ک حاکی از آن است که جنگجویان سابق این گروه اعتراف می‌کنند تجاوز جنسی، آزار و اذیت دختران و کودکان فراگیر است و افراد خاطی نیز محاکمه نمی‌شوند. یکی از قربانیان فراری در گفتگو با خبرگزاری آناتولی می‌گوید: «پ.ک.ک نه تنها ساختاری اجتماعی نیست، بلکه یک ساختار فاسد و مضر اجتماعی است که هویت و ارزش زن را کم کرده و به آن توهین و تلاش می‌کند براساس ذهنیت متلاطم خود نظم خاص خود را به مسئله بدهد.» ی.پ.گ./پ.ک.ک دقت می‌کنند تا ایدئولوژی آنارشیست آنها افشا نشود. این گروه بیانیه‌هایی صادر و بر تکثرگرایی قومی، جنسی و دینی تاکید نمود. اما هواداران این گروه علنا از روژاوا به عنوان آلترناتیوی برای دولت-ملت در منطقه حرف می‌زنند که دنیایی بدون دولت و بدون مرز ایجاد شود.  

پایان دادن به دولت-ملت

در ویدیویی که اخیرا منتشر شده، این انشقاق بین خط رسمی حزب و ایدئولوژی بالفعل برجسته شد. در حالی که سایت منتشر کننده آن از زمان انتشار فیلم بسته شده است، این ویدئو برای کمون بین‌المللی‌گرای روژاوا به عنوان زمینه‌ای مهم جهت بازپروری و آماده‌سازی اعضای جدید پ.ی.د. ترسیم شد، یعنی قبل از این که آنها تصمیم بگیرند برای ی.پ.گ. جنگجو شوند یا به شیوه‌ای دیگر در خدمت آن باشند. گروه برای رسیدن به این اهداف جدایی‌طلبانه به جمع‌آوری پول متکی است. در سایت رسمی خود خواهان کمک مالی و واریز آن به بانکی در آلمان است. یکی از اعضای آن اخیرا ویدیوئی را ضبط نموده که طی آن معترضان جلیقه زرد فرانسه را خطاب قرار می‌دهد و آنها را تشویق می‌نماید علیه دولت قیام کنند؛ در حالی که ریشه‌های آنارشیستی ایدئولوژی روژاوا را علنی می‌سازد. این عضو که صورت خود را پوشانده می‌گوید: «برای رسیدن به زندگی کمونی، لازم است بیش از پیش افسانه دولت-ملت را فراموش کنیم. چون نماینده یک اتحاد دروغین جمهوریخواهی است. باید مرزهایی که ما را از هم جدا می‌سازند را برداریم. برنده شدن این جنبش برای ساختن ساختارهای آلترناتیو موجود نیست بلکه برای ایجاد خودحکومتی است. برنده شدن یعنی مقابله با تناقضات، آزاد شدن از ساختارهای سرکوبگر موجود تا بتوانیم آزادانه زندگی کنیم».

دیدگاه‌های ارائه شده در آن به نگاه آنارشیست‌های افراطی خواهان سقوط نهاد دولت خیلی شباهت دارد که به آنارشی خودگردانی بدون قانون و نیروی پلیس معتقدند. اما به نظر می‌رسد علیرغم این دیدگاه‌های کاملا پر از ایراد، پ.ی.د. خود را به عنوان لیبرال‌های اصلی خواهان آسایش سیاسی معرفی نمی‌کند. در همین چارچوب بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به حضور عوامل پ.ک.ک در بین جلیقه زردهای پ‌ک‌ک نسبت به اقدامات آن علیه نیروهای امنیتی جهت تحریک به خشونت هشدار داد و گفت احتمال نقش آن برای گسترش به دیگر کشورها نیز وجود دارد.

ادامه دارد…

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی