- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

آمریکا رسماً رهبری توطئه جهانی دستگیری اوجالان را برعهده داشت

خطیب دجله سیاستمدار معروف کرد ترکیه در سخنرانی خود به مناسبت ۲۰مین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک  عنوان کرد: عبدالله اوجالان ۲۰ سال پیش در نتیجه یک توطئه بین المللی دستگیر شد. آمریکا رسماً رهبری این توطئه را برعهده داشت.

 

به گزارش کورد پاریز به نقل از روزنامه اورنسل، خطیب دجله سیاستمدار معروف کرد ترکیه در سخنرانی خود به مناسبت ۲۰مین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک  عنوان کرد: اوجالان ۲۰ سال پیش در نتیجه یک توطئه بین المللی دستگیر شد. آمریکا رسماً رهبری این توطئه را برعهده داشت. هدف آمریکا از این کار نیز به این صورت بود: بعد از آن که در سال ۱۹۹۱ سیستم دو قطبی در جهان پایان پذیرفت، آمریکا به منظور نظم بخشیدن دوباره به خاورمیانه بعد از بحران کویت به عراق حمله کرد. در این راه نیز حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان متحدان آمریکا بودند. آمریکا در تلاش بود تا آنان و پ.ک.ک  به رهبری اوجالان را به سمت خود بکشد. این موضوع را خود اوجالان در سال ۱۹۹۷ رسماً اعلام کرد که از سوی سیا و موساد به ما پیشنهاد شده است. در سخنان اوجالان آمده بود: “به معنی دیگر خواسته می شد تا همسو با آمریکا و اسرائیل حرکت کنیم. در حالی که ما یک حرکت آزاد بودیم. این را قبول نمی کردیم”. بعد از این موضع گیری پ.ک.ک  در سال ۱۹۹۷ میلادی، آمریکا، انگلیس و اسرائیل یعنی بلوک غرب، پ.ک.ک  را به عنوان هدف خود قرار داد و بعد از آن در توافقنامه ۱۶ – ۱۷ ژوئن ۱۹۹۸ تصمیم بر تصفیه پ.ک.ک  گرفته شد. در آن توافقنامه آمریکا، ترکیه، حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان حضور داشتند. یکی از بندهای این توافقنامه تصفیه پ.ک.ک  بود. زیرا پ.ک.ک  را به عنوان مانع پیش روی برنامه های خود می دیدند. بعد از آن که در تاریخ نیز عبدالله اوجالان مرکز فرماندهی نیروهای زمینی ارتش ترکیه را که تحت حمایت ناتو است، تهدید کرد مجبور به خروج از سوریه شد.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: بعد از خروج از سوریه دو راه پیش روی اوجالان قرار داشت. خودش تأکید می کند: یا به قندیل رفته و یک جنگ بسیار بزرگ را می پذیرفتم که در این صورت ترکیه با حمایت ناتو از هرگونه سلاح علیه قندیل استفاده می کرد و هزاران نیروی نظامی پ.ک.ک  برای محافظت از جان من مجبور می شدند خود را فدا کنند. این را به عنوان یک راه حل در نظر نگرفتم و علی رغم تمام ریسک هایی که داشت حرکت به سمت اروپا را ترجیح دادم.” زمانی که عبدالله اوجالان را به امرالی بردند به گفته خود اوجالان یک زن سیاستمدار از پارلمان اروپا آنجا بود و این بدین معنی است که سیستم زندان امرالی با همکاری پارلمان اروپا و تمام کشورهای اروپایی طراحی شده بود. در واقع اولین آزمایش های گوانتانامو در زندان امرالی صورت گرفت.

دجله در سخنان خود خاطرنشان کرد: علی رغم تمامی این ها اوجالان طرح های تسویه پ.ک.ک  را نقش بر آب کرد. مقاومت مردم کرد در آن دوران که با عنوان “خورشیدمان را نمی توانید سیاه کنید” آغاز شده بود به آمریکا نشان داد که نخواهد توانست با دستگیری و زندانی کردن اوجالان و اقدامات فیزیکی علیه وی دست به تصفیه او بزند. بعد از آن نیز اوجالان در زندان امرالی با یک اقدام سیاسی بزرگ هم استراتژی و هم پارادایم عملیاتی پ.ک.ک  را تغییر داد و به حرکت کنونی تبدیل کرد. نه تنها به هدف نرسیدند بلکه پ.ک.ک تقویت شد و به یکی از دینامیک های اصلی در خاورمیانه تبدیل شد.