سایز متن   /

فعال مدنی ساکن در شیلادزی استان دهوک در اقلیم کردستان می گوید همه خانواده ها در اینجا بر اثر تقابل میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه حداقل یکی از اعضای خود را طی سالها تقابل میان این دو از دست داده اند.

به گزارش کورد پاریز، حدود دو هفته پیش، هواپیماهای ترکیه که از بیش از یک سال پیش به طور مرتب بخش هایی از منطقه شمال اقلیم کردستان و در نزدکی مرزهای عراق با ترکیه را هدف بمباران قرار می دهند، طی عملیات هوایی در استان دهوک باعث مرگ چهار شهروند غیرنظامی در منطقه شلادزی شدند.

آخرین عملیات هوایی ترکیه در اقلیم کردستان در استان دهوک باعث شد مردم منطقه شیلادزی در اعتراض به حضور نظامیان ترکیه در اقلیم کردستان و احداث پایگاه های گوناگون، وارد یکی از این پایگاه ها شوند و تجهیزات موجود در آن را به آتش بکشند. در جریان تیراندازی نظامیان ترکیه یکی از شهروندان ۱۷ ساله کرد هم جان خود را از دست داد.

احمد شمکی، فعال مدنی در شلادزی می گوید مردم این منطقه از ادامه تنش و تقابل میان پ.ک.ک و ترکیه که به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک این منطقه را آماج حملات و لشکرکشی خود قرار داده خسته شده اند. وی در بیان مصیبت کردهای این منطقه گفته است برادر ۱۷ ساله ام را در سال ۱۹۹۶ در جریان بمباران هوایی ترکیه از دست دادم و بعد از ۱۳ روز توانستیم جسد وی را پیدا کنیم.

وی افزود: همسرم هم در یکی از روستاهای مرزی اقلیم کردستان با ترکیه، سه تن از اقوام خود را بر اثر این بمباران ها از دست داد و هیچ وقت جسد آنها پیدا نشد.

وی به المانیتور گفته است تقریبا همه خانواده ها در این منطقه یکی از اعضای خانواده خود را در جریان بمباران های ترکیه از دست داده اند. مردم این منطقه گرفتار تقابل میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه شده اند. دولت عراق و دولت محلی اقلیم کردستان هم در این مسئله واکنش چندانی نشان نداده و شهروندان کرد این منطقه را رها کرده اند.

به نوشته المانیتور، حملات هوایی ترکیه در اقلیم کردستان که به بهانه حضور پ.ک.ک انجام می شود، با همکاری اطلاعاتی آمریکا انجام می شود. به گفته جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان، از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۴۰۰ حمله هوایی و حدود ۴۰۰ حمله توپخانه ای از سوی دولت ترکیه علیه مناطق شمالی اقلیم کردستان صورت گرفته است.

المانیتور درباره علت سکوت حکومت اقلیم کردستان عراق به رهبری حزب دموکرات کردستان عراق نوشت: ترکیه مهمترین متحد حزب دموکرات و گذرگاه اقتصادی حکومت اقلیم کردستان عراق است به همین دلیل زیاد روی این موضوع مانور نمی دهد. به نوشته این سایت خبری-تحلیلی، حزب دموکرات کردستان عراق هم نمی تواند زیاد به پ.ک.ک برای خروج از این منطقه و به تبع آن کاهش حملات ترکیه فشار وارد کند زیرا در این صورت، از سوی جریان های نزدیک به پ.ک.ک و طرفداران آن به برادرکشی متهم می شود.

به گفته این فعال مدنی، مردم می دانند که میان تنش پ.ک.ک ترکیه گرفتار شده اند و از سوی دیگر مجبورند برای امرار معاش در همین منطقه ساکن باشند. حکومت محلی اقلیم کردستان هم نمی تواند جز جلوگیری از تبعات ناشی از اعتراضات مردم محلی به این تقابلات کاری انجام دهد. به همین دلیل، مردم عادی مجبورند در سایه جنگ میان پ.ک.ک و ترکیه به زندگی خود در این شرایط خطرناک ادامه دهند.

احمد شمکی بر این باور است که « مردم خسته شده اند و هم از پ.ک.ک و هم از ارتش ترکیه می خواهند منطقه را ترک کنند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است مردم این بار خشم خود را متوجه پ.ک.ک کنند.»

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی