سایز متن   /

اداره‌ مناطق کردنشین سوریه توسط پ.ک.ک و سیستم تک حزبی این گروه موجی از نارضایتی کردهای سوریه را به وجود آورده است.

گروه مسلح پ.ی.د که کنترل مناطق شمالی و کردنشین سوریه را در اختیار دارد، به اذعان بسیاری از کارشناسان و دولت‌ها و همین طور افراد محلی، شاخه سوری گروه تجزیه طلب پ.ک. ک است. گفتنی است پ.ک.ک از دید دولت ترکیه و آمریکا و همین طور اتحادیه اروپا، یک گروهک تروریستی محسوب شده و شاخه ایرانی آن یعنی پژاک نیز از دید مقامات دولت ایران و خزانه داری آمریکا گروهی خشونت طلب و تجزیه طلب است که بارها عملیات تروریستی علیه نیروهای ایرانی انجام داده است.

پ.ی.د از طرف گروه‌های حقوق بشری، مردم و سایر احزاب کرد متهم به ایجاد یک سیستم اقتدارگرایانه و نقض حقوق بشر شده است. این گروه به بهانه اداره مناطق کردنشین و مبارزه با گروه‌های تکفیری مانند داعش، از کودکان به عنوان سرباز استفاده کرده و متهم است که سیستمی مبتنی بر دادگاه‌های غیرعادلانه و بازداشت‌های خودسرانه ایجاد نموده است.

برای بررسی این موضوعات با جواد التمیمی کارشناس مسائل سوریه و گروه‌های تکفیری از لندن، گفت و گویی انجام شده است که در ادامه می‌ خوانید.

همان طور که در جریان هستید بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که پ.ی.د شاخه سوریِ پ.ک.ک است. این گروه سوریه‌ای، به عدم اداره مناسب مناطق تحت کنترل و نقض حقوق بشر و اقتدارگرایی متهم شده است. نظر شما در مورد این موارد چیست؟

در مورد اینکه پ.ی.د توسط پ.ک.ک اداره می شود و زیر مجموعه آن است، با شما موافقم. به یاد دارم زمانی که در شمال سوریه بودم، اعضا و کارکنان فعال پ.ک.ک در ساختار پ.ی.د حضور داشتند؛ یعنی در سیستم اداری و حکومتی پ.ی.د می‌شد فعالیت اعضای پ.ک.ک را مشاهده کرد.

همچنین موافق این نکته هستم که سیستم اداره مناطق کردنشین شمال سوریه، یک سیستم تک حزبی است. به نظر من احزاب دیگری نیز در آن منطقه وجود دارند؛ اما آنچه در عمل رخ داده است یک سیستم تک حزبی فراگیر است و موارد متعددی مانند دستگیری و زندانی‌کردن غیرقانونی وجود دارد. اعضای احزاب مخالف، بازداشت و زندانی می‌شوند و دفاتر آنها نیز بسته شده است. به عنوان مثال بسیاری از اعضای انجمن میهنی کردهای سوریه دستگیر شده‌اند.

 

احزاب کردی اعتقاد دارند که پ.ی.د مانع از فعالیت آنها شده است. آیا همین امر زمینه بدبینی ترکیه و حمله این کشور به سوریه را به بهانه مبارزه با پ.ک.ک ایجاد نکرده است؟

در مورد مساله حمله ترکیه به شمال سوریه، باید نگاه ترکیه به پ.ی.د را به درستی درک کرد. آنکارا اعتقاد دارد که پ.ی.د، شاخه‌ای از پ.ک.ک است. من اعتقاد دارم حق با ترکیه است و همین امر هم باعث شده تا ترکیه در قبال مناطق شمال سوریه  سیاست تهاجمی بگیرد. در نتیجه، ترکیه پ.ی.د را یک تهدید موجود علیه امنیت ملی خود در مرزهای جنوبی‌اش، ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال ما در گذشته دیدیم که ترکیه به عفرین به عنوان یک منطقه محصور در شمال سوریه (شمال استان حلب)حمله کرد.

 

آیا حمله احتمالی ترکیه به سوریه، تحت تاثیر واکنش احتمالی روسیه خواهد بود؟

به طور کلی مساله حمله و نقش ترکیه در سوریه، به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و نحوه واکنش روسیه بستگی دارد نباید فراموش کنیم که مسکو مایل است دولت مرکزی سوریه، همه کشور را تحت کنترل داشته باشد.

 

طبق اسناد و گفته‌های مقامات ترک، ایرانی، عراقی و حتی سوری، پ.ک.ک و شاخه‌های سوری و ایرانی آن، متهم به نقض جدی حقوق بشر، فعالیت در تجارت مواد مخدر و تجارت جنسی هستند. پژاک بارها در ایران عملیات تروریستی انجام داده است و آن را «واکنش مردم» کرد توصیف کرده است. نظر جامعه کردی در مورد این اقدامات خشن، چیست؟

باید بگویم پاسخ این سوال بستگی به دیدگاه مخاطب دارد. برخی گروه‌های کردی، مسلما مخالف پ.ک.ک و گروه‌هایی مانند پ.ی.د حامی آن هستند. از لحاظ سیاسی دیدگاه کردها در  خصوص پ.ک.ک بسیار متفاوت است. اما می‌توان گفت قطعا پ.ک.ک نماینده واحد همه کردها نیست. چون مثلا در کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان (پارتی) قدرت را در اختیار دارد که اتفاقا با پ.ک.ک اختلاف نظر جدی دارد.

همچنین در مورد مساله محبوبیت و مشروعیت پ.ی.د، من فکر نمی‌کنم این حزب محبوبیت چندانی داشته باشد. به ویژه احزاب اپوزیسیون کردی، این حزب را چندان به رسمیت نمی‌شناسند. زیرا اعتقاد دارد پ.ی.د یک گروه شورشی است که کنترل مناطق کردنشین سوریه را در اختیار گرفته است و مورد قبول مردم نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی