سایز متن   /

 

گروه تروریستی پ.ک.ک از سوی نهادهای بین‌المللی به طور گسترده با اتهام استفاده از کودکان به عنوان سرباز مواجه شده است.

حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک در طول چهل سال فعالیت غیرقانونی خود، در تمامی زمینه‌های غیراخلاقی، کیفری و جنایی فعال بوده است. دامنه جنایات این گروه و شاخه‌های آن در عراق، سوریه و ایران به حدی گسترده است که نهادهای بین‌المللی بارها از آن انتقاد کرده‌اند. یکی از موارد جدی نقض حقوق بشر در این گروه، استفاده از کودکان در امور نظامی و به عنوان سرباز در میدان جنگ است. کودکان کرد اعم از دختر و پسر، در این گروه به مشاغل سخت نظامی گماشته می‌شوند و حقوق اولیه آن‌ها نظیر حق دسترسی به تحصیل و محیط مناسب برای زندگی و تفریح و بازی و حق دسترسی به آب و غذای سالم، به طور مکرر نقض می‌شود.

اخیرا نیز یک سازمان میراث بشری در زمینه سواستفاده پ.ک.ک و شاخه‌های آن از جمله پژاک و پ.ی.د. از کودکان به عنوان سرباز در جنگ‌های مسلحانه هشدار داده است. آندرو آلکسی فعال رسانه‌ای با انتقاد از رفتار دوگانه کشورهای غربی در قبال تروریسم و تقسیم آن به تروریسم خوب و بد، می‌نویسد: «پ.ک.ک گروهی تروریستی است که دست به اقدامات مختلف جنایی و غیرقانونی می‌زند که از جمله آنها استفاده از کودکان به عنوان جنگجو است، اما کشورهای غربی عملا در این زمینه سکوت می‌کنند.»

وی در ادامه به گزارش‌های نهادهای حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل اشاره می‌کند که بارها در مورد وجود کودک سرباز در پ ک ک و شاخه‌های آن مانند پژاک/پ.ی.د. هشدار داده‌اند، اما کشورهای غربی گامی عملی علیه پ‌ک‌ک برنداشته‌اند. گفتنی است استفاده از افراد زیر ۱۸ سال در سازمان‌های تروریستی و مسلح به عنوان سرباز کودک محسوب می‌شود و این امر، یک جنایت جنگی است.

 

This image has an empty alt attribute; its file name is 01-1.png 

 

در همین حال نهادهای حقوق بشری خواهان اقدامات عملی جهت رهایی کودکان از زندان قندیل (مقر اصلی گروه پ.ک.ک) شده و هشدار داده‌اند که: «پ ک ک درست زمانی به دست کودکان اسلحه می‌دهد که آن‌ها باید به مدرسه بروند و قلم و کتاب به دست بگیرند. این کار یک جنایت جنگی است.» به دلیل راحت بودن فریب دادن کودکان و نوجوانان و همچنین کمبود جدی نیرو در در پ.ک.ک، این گروه بر نیروهای نوجوان و کودک، متکی و متمرکز است.

 This image has an empty alt attribute; its file name is 02-1.png

علی رغم وجود هزاران سند، فیلم و عکس و گزارش از نهادهای معتبر بین‌المللی، پ.ک.ک اتهامات مذکور را تکذیب کرده است. این در حالی است که این گروه تروریستی با برگزاری مراسم تشییع جنازه و انتشار عکس کودک سربازهای عضو خود تعداد زیادی سند در این زمینه از خود بر جای گذاشته است. وزارت خارجه امریکا که در شمال سوریه از ی.پ.گ. (نیروی نظامی پ.ی.د یعنی شاخه سوری پ.ک.ک) برای مبارزه با داعش استفاده ابزاری نمود، در گزارشی اعلام کرده ی.پ.گ. قول داده بود نه تنها از کودکان به عنوان سرباز استفاده نکند حتی کودکان حاضر و مسلح را نیز آزاد خواهد کرد، اما به قول خود عمل نکرد. این امر یعنی ی.پ.گ. و آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که کودکان توسط پ.ک.ک و زیرمجموعه‌های آن در جنگ حاضر هستند. «فرد آبراهام» مشاور ویژه دیده بان حقوق بشر نیز به این موضوع اشاره می‌کند و از پ ک ک و شاخه‌های آن می‌خواهد دست از این سیاست ضدانسانی بردارند چون با تمام قوانین انسانی و بین‌المللی در تضاد است. تصاویر منتشر شده در سایت‌های رسمی پ.ک.ک نشان می‌دهند که تعداد زیادی کودک در صفوف جنگی پ‌ک‌ک و شاخه‌های آن مانند پژاک/ی.پ.گ. قرار دارند. 

 This image has an empty alt attribute; its file name is 03-1.png

 

گروه تروریستی پ.ک.ک، صرفا در حوزه کودکان متهم نیست؛ بلکه با اعضای بزرگسال خود نیز بدرفتاری کرده و ترورهای درون سازمانی؛ نقش مهمی در این گروه داشته‌اند. پ.ک.ک مانند هر گروه تروریستی دیگری، صرفا بقا و ادامه موجودیت برای تداوم فعالیت‌های خشن و غیرقانونی خود را هدف اصلی ‌می‌داند و در این مسیر، به اعضای خود نیز رحم نمی‌کند. در این مدل از گروه‌های تروریستی، افراد حتی کودکان باید فدای رهبر شوند. زیرا ساختار فرقه‌ای، مانع از انتقاد و سوال از رهبر می‌شود. نتیجه نهایی انتقاد هم مرگ و ترور و حذف فیزیکی است. به همین دلیل، تاکنون صدها عضو پ ک ک قربانی اعدام های درون سازمانی شده ‌اند.

در همین زمینه دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی مستند اعلام کرده عبدالله اوجالان رهبر فرقه تروریستی پ‌ک‌ک در طی دوران قبل از دستگیری دستور قتل صدها عضو پ ک ک را داده و دلیل آن نیز انتقاد قربانیان از روش‌های دیکتاتوری اوجالان و خفقان حاکم بر پ.ک.ک بوده است، اما پ.ک.ک از اعلام هر گونه خبر یا موضع در این زمینه خودداری می‌کند. یک فعال رسانه‌ای به نام «ماگنوم مالوم» در صفحه توئیتری خود با اشاره پدیده متداول قتل و حذف فیزیکی در پ ک ک می‌نویسد: به عنوان نمونه، اوجالان از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ یعنی در طی سه سال دستور قتل ۷۶۸ نفر را شخصا صادر کرده و بیشتر آنها نیز غیرنظامی بودند. با نگاهی به مشخصات این غیرنظامیان متوجه می‌شویم اکثر آنها کارمندان و معلمان مناطق کردنشین بودند. پ‌ک‌ک به ویژه معلمان را هدف قرار می‌دهد تا مناطق کردنشین توسعه نیافته بمانند. مناطق محروم پایگاه اصلی جذب اعضا برای پ‌ک‌ک و شاخه‌های آن مانند پژاک است.

 This image has an empty alt attribute; its file name is 04.png

 

جنایات پ.ک.ک به شدت مورد اعتراض کردها نیز قرار گرفته است. این گروه که به «منبع جنایت» شهره است، انواع اقدامات خشن و مافیایی، را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است. برزا شیمشک، فعال کرد، در صفحه توئیتری خود اعلام کرده که پ.ک.ک سازمانی تروریستی است و بیشترین قربانیان آن نیز غیرنظامیان کرد هستند. وی با معرفی مستندی می‌گوید: «در این مستند می‌توان به موارد مختلف نقض حقوق بشر توسط پ.ک.ک از جمله نقض حقوق کودکان پی برد».

شیمشک در ادامه می‌نویسد: پ.ک.ک در استفاده از کودکان به عنوان جنگجو سابقه‌ای طولانی دارد و بر اساس اظهارات مستند افرادی که اعضای سابق پ ک ک هستند، این گروه تروریستی در یک مورد فقط در عراق ۲۹ کودک را ربود تا پس از آموزش‌های نظامی آن‌ها را راهی جنگ کند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی