سایز متن   /

گزارش رفتار بد و بازداشت های کیفی سازمان تروریستی علیه عناصر احزاب مخالف پ.ی.د

کورد پاریز/ گروه تروریستی پ.ک.ک / ک.ج.ک از بدو تشکیل تا به امروز با اعمال فشار و خشونت علیه شهروندان در منطقه آناتولی شرقی و جنوب شرقی، از استراتژی حمایت مردم منطقه از خود تبعیت می کند. پ.ی.د / ی.پ.گ شاخه این سازمان در سوریه نیز همین استراتژی را علیه مردمان این کشور به اجرا می گذارد.

گروه تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ با هدف تبدیل به قدرت حاکم در منطقه، مرتکب جرائم بشری بزرگی چون پاکسازی قومی علیه اکراد، اعراب، ترکمنان و یزیدی های ساکن منطقه می شود. جرائم بشری مورد بحث از سوی نهادهای بین المللی حقوق دنبال شده و در گزارشات ذیعلاقه نیز انعکاس یافته است. در نتیجه اقدامات خشونت بار پ.ی.د / ی.پ.گ، تعداد کثیری از مردم بومی منطقه مجبور به کوچ شده و خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند. پناهجویان سوری که از ظلم و بیداد پ.ی.د / ی.پ.گ فرار می کنند، ترکیه را بعنوان یک کشور امن ترجیح می دهند. برغم نقض مکرر حقوق بشر از سوی پ.ی.د / ی.پ.گ، قدرتهای بین المللی که با ادعای مبارزه با سازمان تروریستی داعش به گروه مذکور یاری می کنند، جرائم بشری مورد بحث را نادیده می گیرند. بخش اعظم اسلحه و مهمات بدست آمده در منطقه، از سوی این سازمان تروریستی و بر علیه اکراد، اعراب و ترکمنان مورد استفاده قرار گرفته اند.

بعنوان مثال در گزارش ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه با اشاره بر اینکه، در مناطق تحت کنترل  پ.ی.د / ی.پ.گ، موارد نقض حقوق بشر زیادی از جمله پاکسازی قومی، بازداشتهای کیفی، فراخواندن اجباری به خدمت سربازی و کوچ اجباری از سوی این سازمان صورت گرفته است.

گفته می شود تا تاریخ انتشار این گزارش، حداقل ۴۰۷ غیرنظامی منجمله ۵۱ کودک، ۴۳ زن و ۱۶ نفر در اثر شکنجه از سوی پ.ی.د / ی.پ.گ به قتل رسانده شده اند.

در دیگر گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر به تاریخ ژوئن سال ۲۰۱۴ به دیگر جرائم پ.ی.د / ی.پ.گ علیه رقبای خود از نظر سیاسی چون بازداشت، آدم ربایی و مجازات تاکید شده است.

در این گزارش علی الخصوص به رفتار بد و بازداشت های کیفی علیه عناصر احزاب مخالف پ.ی.د اشاره شده است.

موارد نقض حقوق بشر از سوی پ.ی.د / ی.پ.گ را که پاکسازی قومی از جمله موارد مذکور می باشند، می توان تحت عناوین ذیل خلاصه کرد:

کشتار مخالفان

گروه تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ که به تاسیس یک ساختار جایگزین در سوریه اجازه نمی دهد،  دست به کشتار مخالفان می زند. پ.ی.د / ی.پ.گ کشتارها را ماه اکتبر ۲۰۱۱، با ترتیب سوءقصد به جان میشل تمو، رهبر حزب آینده که از کردهای مخالف در سوریه تشکیل یافته بود، آغاز کرد. این سازمان تروریستی با انجام کشتارها، موجب واکنش بسیاری از کردهای منطقه قرار گرفته بود.

پس از این سوء قصد از سوی سازمان تروریستی پ ی.د / پ.ک.ک، حملات علیه مخالفان ادامه یافت. عبدالله بدرو رهبر قبیله ای و شرزاد حاج رشید نماینده حزب اتحاد دموکرات کردهای سوریه در حلب، در نتیجه سوء قصدهایی دیگر، کشته شدند.

همچنین صالح بدرالدین رئیس حزب دموکرات کردهای سوریه به دلیل فشارهای این سازمان تروریستی از طریق آلمان به اربیل فرار کرده بود.

در حالی که ۱۲ گروه کرد پیش از جنگ در سوریه وجود داشته است، هم اکنون تنها پ.ک.ک / پ.ی.د  می باشد. صدها هزار کرد به دلیل فشارهای موجود، مجبور به مهاجرت از مناطق تحت کنترل پ.ک.ک / پ.ی.د شده بودند. ۳۵۰ هزار کرد سوری به ترکیه پناه آورده و هنوز هم در ترکیه زندگی می کنند.

همچنین روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳، با یک تظاهرات مخالف پ.ک.ک / پ.ی.د، در آمود، اعضای این سازمان تروریستی به سوی تظاهرات کنندگان شلیک کرده و طی ۳ روز، ۸ تظاهرات کننده جانشان را از دست داده بودند. در حین همین تظاهرات، ۵۰ تن از اعضای مسئول در حزب، از سوی پ.ی.د / ی.پ.گ به ساختمان متعلق به ی.پ.گ برده شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

 

 

نقض حقوق دستگیر شدگان و یا بازداشت شدگان

نقض هایی که از سوی پلیس گروه تروریستی پ.ی.د موسوم به “آسایش” انجام می گردد، در گزارش های سازمان نظارت بر حقوق بشر نیز جای گرفته است. در حین دستگیری ها، شکنجه و رفتارهای بد علیه آنها انجام شده است. تعداد بسیاری از آنها در حین این شکنجه ها و بدرفتاریها، جانشان را از دست داده اند. بر اساس گزارش HRW، “حنا هامدوش” که درعفرین دستگیر شده بود، پس از مدتی کشته شده است ولی از سوی سازمان تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ اعلام گردید که وی با زدن سرش به دیوار جانش را از دست داده است. اتفاق دیگری که ماه فوریه سال ۲۰۱۴ در سرقنیه به میا آمد نیز، کشته شدن راشوان آتش ۲۴ ساله، از سوی یکی از اعضای “آسایش” بود.

بر اساس گزارش، درسال های ۲۰۱۲-۲۰۱۴، ۹ جنایت و مفقود شدن که هنوز از آنها پرده برداری نشده در منطقه به میان امده است و همه این افراد از مخالفان بوده اند که این نیز نشان دهنده اجرائیات کیفی نیروهای امنیتی میباشد.

 

 

خشونت علیه زنان و کودکان

سازمان تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ با هدف در دست گرفتن حاکمیت مناطق تحت کنترلش  در سوریه و تحلیل مردمان مخالف و همچنین جذب نیرو دست به خشونت علیه زنان و کودکان می زند.

این اقدام سازمان تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ در گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه به تاریخ ژانویه ۲۰۱۶ نیز درج شده است. در گزارش مذکور آمده است، بین سال های ۲۰۱۱-۲۰۱۶، ۴۲ زن از سوی سازمان تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ کشته شده است. “نبیه الصلاح”، یکی از این زنان، در ۱۴ آگوست ۲۰۱۵، از سوی تروریست های پ.ی.د / ی.پ.گ در مسیر رقه و تل ابیض به ضرب سه گلوله کشته شده است.

“طرفع خلیل الحسود” ۵۸ ساله، یکی دیگر از این زنان است که شوهرش از سوی ترویست های پ.ی.د / ی.پ.گ کشته شد. او هنگامی که در تلاش برای مخفی شدن بود در آخور به قتل رسید. همچنین بر اساس گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه، تروریست ها بین ژانویه ۲۰۱۴ تا اکتبر ۲۰۱۵، در مناطق حسکه، قامیشلی و عفرین ۸۸ زن را تحت لوای “خدمت سربازی” مجبور به الحاق به نیروهای خود کرده اند.

 

 

پاک سازی نژادی و مهاجرت اجباری

در مناطق تحت کنترل سازمان تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ علاوه بر اعراب و ترکمن ها، دیگر اقوامی چون سریانی ها و ارامنه نیز زندگی می کنند. این سازمان تروریستی برای در دست گرفتن کنترل منطقه، مردمان این مناطق را مجبور به مهاجرت اجباری کرده و اقدام به تغییر ساختار دموگرافی منطقه می کند. در گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه به اعمال خشونت از سوی تروریست های پ.ی.د / ی.پ.گ علیه نزدیک به ۱۰۰ خانواده  ترکمن در حسکه جای داده شده است. این ترکمنان مجبور به مهاجرت به دیگر مناطق کشور و سپس به علت شرایط سخت زندگی، به ترکیه پناه آورده اند.

در این گزارش که در ژانویه ۲۰۱۶ منتشر شده، تاکید گردید، تروریست های پ.ی.د / ی.پ.گ وارد اماکن مسکونی شده، اموال مردم را غارت کرده، در مناطقی که کردها ساکن نیستند اقدام به پاکسازی قومی کرده، خانه ها را به آتش کشیده و انسانها را مجبور به مهاجرت کرده است.  بر اساس این گزارش ده ها هزار انسان که اکثرا عرب هستند، وادار به ترک خانه و کاشانه شان شده و ده ها روستا ویران شده است. تمامی این اقدامات، بر اساس ماده ۸ توافقنامه رم، جرم جنگی، جرم علیه بشریت و نقض حقوق بشر به شمار می رود. در این گزارش آمده است ،۹ مرکز مسکونی کاملا ویران شده، ساکنین این مناطق وادار به ترک وطن خود شده، ۱۹ روستا تقربیا کاملا با خاک یکسان شده و ساکنینش به نقاط دیگر تبعید شده است. علاوه بر این، پ.ی.د / ی.پ.گ در روستاهایی که تحت کنترل گرفته، دست به پاکسازی نژادی علیه اقوام غیر کرد زده است. بر اساس گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه، ده ها هزار انسان وادار به مهاجرت از دست کم ۴۹ منطقه مسکونی شده اند.

گروه تروریستی پ.ی.د/ ی.پ.گ در تاریخ ۲۶ ماه مارس سال ۲۰۱۵ به اهالی ۲۶ روستای استان حسکه سوریه ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا خانه و کاشانه خود را ترک کنند. براساس اظهارات یک شاهد عینی که ساکن یکی از این روستاها بوده گروه تروریستی پ.ی.د/ ی.پ.گ از بدو ورود به منطقه علیه ساکنان عرب این روستاها رفتاری خصمانه در پیش گرفته و اعلام کرده بود که به اصطلاح در کردستان جایی برای اعراب و ترکمن ها وجود ندارد. آنها به دنبال این اظهارات اقدام به آتش زدن خانه های روستائیان کرده بودند.

مورد دیگر مربوط به گزارشی است که در فوریه سال ۲۰۱۵ از دستگیری  خودسرانه قریب به ۱۰۰ خانوار ترکمن در حسکه، اخراج از موطن و شکنجه ممتد و هولناک آنها منتشر شده است. این خانواده ها بالاجبار پس از تحمل مصائب مختلف، راه مهاجرت اجباری را در پیش گرفته و به ترکیه پناه بردند.

سازمان عفو بین الملل در اکتبر سال ۲۰۱۵ با اتکا به اظهارات شاهدان عینی، تصاویر ماهواره ای و ارزیابی های صورت گرفته از سوی کارشناسان در گزارشی که با عنوان “جای دیگری برای رفتن نداریم” جرائم صورت گرفته توسط گروه تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ در زمینه پاکسازی قومی، تبعید و ویرانی محلهای اسکان ساکنین بومی را به اطلاع افکار عمومی رسانده بود.

ارزیابی های صورت گرفته از روستای عرب نشین حسینیه در منطقه تل خمیس سوریه نیز حکایت از ویرانی مناطق مسکونی این نواحی دارد که در گزارش مذکور نیز منعکس شده است. تصاویر ماهواره ای این روستا در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ و ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ مورد مقایسه قرار گرفت و روشن شد که ۹۴ درصد خانه های این روستای ۲۲۵ خانواری در خلال یک سال ویران شده و صرفا ۱۴ خانه از ویرانی در امان مانده است.

“لما فقیه” کارشناس سازمان عفو بین الملل در این خصوص گفته است: پ.ی.د / ی.پ.گ با ویران کردن و سوزاندن کامل خانه های ساکنین بومی و تبعید اجباری آنان که هیچ تناسبی با اقدامات مشروع نظامی ندارد مرتکب جرائمی شده که در حد جرائم جنگی است. این گروه با بی شرمی تمام در حال هیچ انگاشتن قوانین و مقررات بین المللی است.

 

 

کودکان جنگ

گروه تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ، در چارچوب فعالیت های تروریستی خود در سوریه، با هدف تحکیم خاکهای اشغالی شان تعداد زیادی کودک را به صفوف خود ملحق کرده و آنان را به خطوط مقدم درگیری ها هدایت می کنند.

بر اساس بسیاری از قراردادهای بین المللی (قراردادهای ژنو در خصوص حفاظت از غیرنظامیان در دوره جنگ ۱۹۴۹، پروتکل الحاقی قراردادهای ژنو، قرارداد حقوق کودکان ملل متحد ۱۹۸۹ و پروتکل الحاقی حقوق کودکان)، شرکت کودکان در جنگ ممنوع است. ولی نقض این ممنوعیت توسط پ.ی.د / ی.پ.گ در گزارش بسیاری از سازمانها و نهادهای مستقل جای گرفته است.

بر اساس گزارشی که کمیسیون تحقیق مستقل سوریه در سازمان ملل در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۳ منتشر کرد، پ.ی.د / ی.پ.گ در عفرین و حسکه دختران و پسران دوازده ساله را به صفوف خود ملحق کرده است.

در گزارش سازمان ملل با عنوان کودکان و درگیری های مسلحانه آمده است، در منطقه حسکه کودکانی که سن آنها بین ۱۴-۱۷ سال متغییر است، به عنوان منسوبین سازمان تررویستی به خدمت گرفته شده و گاه در مناطق کنترل، گاها نیز در مناطق درگیری مورد استفاده قرار گرفته شده اند.

در گزارشی که در ژوئن سال ۲۰۱۶ تحت عنوان “تجارت انسان” در آمریکا منتشر شد، آمده است، سازمان تروریستی پ.ی.د / ی.پ.گ کودکان و نوجوانان دختر و پسر زیر ۱۵ سال را به این سازمان تروریستی ملحق نموده و به انتقال آنها به اردوگاه های آموزشی خود ادامه می دهد. بر اساس همین گزارش، در آوریل ۲۰۱۵، یک نوجوان ۱۶ ساله به رغم اعتراضات خانواده اش از سوی پ.ی.د / ی.پ.گ ربوده شده است.

در گزارشی تحت عنوان “تحت اداره کردها” که در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر منتشر شد آمده است، پ.ی.د / ی.پ.گ / ی.پ.ژ کودکان زیر ۱۸ سال را به این سازمان ملحق کرده اند. گفتنی است، سازمان دیده بان حقوق بشر فهرستی متشکل از ۵۹ کودک در دست دارد که ده تن از این کودکان زیر ۱۵ سال می باشند.

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی