سایز متن   /

“قباد طالبانی” معاون نخست وزیری اقلیم کردستان و از رهبران ارشد حزب اتحادیه میهنی (یکیتی) اقدام به صدور فرمانی مبنی بر متوقف ساختن فعالیت حزب جنبش آزادی (وابسته به پ.ک.ک) در اقلیم کردستان کرد.

کورد پاریز/ به گزارش شبکه تلویزیونی KNN  وابسته به جنبش تغییر، صدور این فرمان در حالی است که پیشتر نیز طبق قوانین اقلیم، فعالیت احزاب بدون مجوز قانونی ممنوع بوده، اما با فرمان جدید که از سوی “قباد طالبانی” صادر شده، فعالیت این گونه احزاب ممنوع می شود و از سوی دیگر حزب جنبش آزادی به عنوان شاخه پ.ک.ک، در اقلیم محسوب می شود، از احزاب فاقد مجوز در اقلیم بوده و این فرمان می تواند فعالیت این حزب و در حقیقت فعالیت های پ.ک.ک، در اقلیم را محدود و تمامی دفاتر این حزب در اقلیم را تعطیل کند.

حزب جنبش آزادی نیز به عنوان شاخه پ.ک.ک در اقلیم اعلام کرد که هدف اصلی از فرمان ممانعت از فعالیت احزاب فاقد مجوز در اقلیم، محدودسازی پ.ک.ک، است.

بنابر این گزارش، صدور این فرمان برای محدود سازی فعالیت های پ.ک.ک در حالی صورت می گیرد که حزب یکیتی که قدرت و اداره سلیمانیه را در اختیار دارد، برای عادی سازی و بهبود روابط خود با ترکیه تلاش می کند.

روابط یکیتی و ترکیه در پی فعالیت های پ.ک.ک، در اقلیم و متهم کردن مقامات این حزب به همکاری با پ.ک.ک، از سوی ترکیه رو به تیرگی نهاده و ترکیه اقدام به تحریم سیاسی و اقتصادی سلیمانیه کرده و پروازهای میان این کشور و فرودگاه سلیمانیه را ممنوع کرده و حاضر به از سرگیری این پروازها نیست.

از سوی دیگر مقامات سلیمانیه در راستای عادی سازی روابط با ترکیه تلاش کرده و اخیرا هم اتاق بازرگانی سلیمانیه پروتکل تجاری با ۸ شرکت ترکیه به امضا رساند.

بنا به فرمان قباد طالبانی باید وزارت امور داخلی اقلیم طی ۲۴ ساعت دفاتر تمام احزاب فاقد مجوز را تعطیل کند.

شایان ذکر است که سال گذشته دستگیری دو عضو دستگاه اطلاعاتی ترکیه در سلیمانیه واکنش تند این کشور را به دنبال داشته و ترکیه اقدام به اخراج نماینده یکیتی از آنکارا کرده و متوقف ساختن فعالیت های پ.ک.ک در سلیمانیه را به عنوان شرط خود برای عادی سازی روابط با یکیتی و سلیمانیه و از سرگیری پروازها با فرودگاه این شهر اعلام کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی