سایز متن   /

وب سایت عربی تلویزیون رسمی ترکیه (TRT) اقدام واشنگتن در یک حرکت بی سابقه برای تخصیص پاداش های مالی به کسانی که اطلاعات در مورد رهبران گروه تجزیه طلب پ.ک.ک بدهد را مورد نقد و بررسی قرار داد.

 

به گزارش کورد پاریز، حمایت ایالات متحده از پ.ی.د و ی.پ.گ (شاخه های سوری پ.ک.ک)، عامل اصلی تنش روابط بین ترکیه و آمریکا بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که به کسانی که در مورد شناسایی هویت و یا تعیین محل اختفای این سه تن از سرکردگان سازمان تروریستی و جدایی طلب پ.ک.ک ارائه اطلاعات نمایند، پاداش نقدی اعطا خواهد کرد.

واشنگتن برای هرگونه اطلاعاتی در مورد “مراد کاراییلان” تا ۵ میلیون دلار و “جمیل بایک” تا ۴ میلیون دلار و “دوران کالکان” تا ۳ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

 

علی بکیر، تحلیلگر سیاسی معتقد است که حرکت ایالات متحده نشان دهنده یک تغییر استراتژیک در سیاست آمریکا در رابطه با اتحاد با شبه نظامیان کردی (پ.ی.د) نیست.

 

بکیر گفت: “من فکر می کنم زمان بندی این تصمیم نشان می دهد که هدف آن کسب زمان بیشتری است که شاید بخواهد از این طریق ترکیه را از هر گونه اقدام علیه شبه نظامیان کردی که به عنوان تروریست ها در شمال شرقی سوریه طبقه بندی شده اند، متوقف کند.

 

وی اظهار داشت که “طرف ترک کاملا از این مانور مطلع است و ترکیه این رفتار آمریکایی را تحسین خواهد کرد، اما این را شرط کافی در نظر نخواهد گرفت”.

 

“عبدالرحمان السراج” تحلیلگر سیاسی دیگر نیز می گوید که این حرکت می تواند به عنوان یک اقدام برای بازسازی اعتماد با ترکیه و در زمینه اصلاح روابط باشد که در سال های قبل به شدت آسیب دیده است.

 

سراج افزود؛ “با وجود اعلام واشنگتن برای پرداخت پاداش به هر کسی که اطلاعات در مورد سران پ.ک.ک بدهد، ولی آمریکا جدایی یا رها شدن از متحدش در سوریه (ی.پ.گ)، که ترکیه آن را شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک می داند را اعلام نکرده است.

 

به نظر می رسد که واشنگتن تلاش می کند ی.پ.گ را از پ.ک.ک که اکثر سران و فرماندهان آن در کوه های قندیل در عراق به سر می برند، جدا کند و این نقطه اصلی اختلاف با ترکیه است که آمریکا حاضر نشده است این دو را از هم جدا کند.

 

در این راستا، علی بکیر با اشاره به اینکه پ.ک.ک در لیست گروه های تروریستی آمریکا قرار دارد گفت؛ واشنگتن هیچ فضایی برای مانور در این زمینه را ندارد. اما ایالات متحده همانند سایر پرونده ها از این پرونده هم گاهی برای نزدیکی به ترکیه و گاهی برای فشار بر ترکیه بسته به منافع آمریکا از آن استفاده می کند.

 

بکیر گفت: “اما اگر این اقدام اخیر واقعی باشد و مصنوعی نباشد، ما اتخاذ موضع مشابه توسط واشنگتن در قبال گروه ی.پ.گ را که تفاوتی با پ.ک.ک ندارد، نیز انتظار داریم. منتظر برخوردی مشابه با عناصر این گروه نیز هستیم که من فکر نمی کنم حداقل در مرحله کنونی این مهم از جانب آمریکا رخ دهد.

 

بکیر در پایان گفت؛ اما در هر صورت، موضع واشنگتن در مورد پ.ک.ک مهم است و طرف ترکیه قادر خواهد بود بر آن بنا بگذارد، به خصوص اگر ایالات متحده اقدامات بیشتری را برای کمک به آنکارا در مبارزه با این سازمان بخصوص با توجه به فعالیت خارجی آن در سوریه و عراق انجام دهد.

 

“احمد سعید” محقق و تحلیلگر سیاسی نیز به “عرب ۲۱” گفت؛ حرکت ایالات متحده به دلیل فشار ناشی از آنکارا به واشنگتن است، به ویژه اینکه واشنگتن پ.ک.ک را در لیست گروه های تروریستی قرار داده است.

در مورد اهمیت تصمیم آمریکا، وی گفت: “این تصمیم راه را برای جدایی کامل نیروهای دموکراتیک سوریه و پ.ک.ک فراهم می کند.”

 

سعید گفت واشنگتن، نام “جمیل باییک” (تصمیم گیرنده اصلی شبه نظامیان کردی در سوریه) را به این دلیل آورده است که وی تهدیدی واضح برای “قسد” می باشد که به همین دلیل رابطه با پ.ک.ک دیگر برای آمریکا قابل قبول نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی