سایز متن   /

خانم” ژینت اسکاندرانی” پژوهشگر فرانسوی و بنیانگذار انجمن “سنگ و درخت زیتون”  که در زمینه حمایت از مردم فلسطین فعال است به پرسش های خبرنگار کورد هوال در رابطه با حمله تروریستی اهواز پاسخ داد:

همان طور که می دانید   تروریستها و تجزیه طلبان با حمایت عربستان سعودی و آمریکا حمله ای تروریستی انجام دادند، ۲۵ نفر را کشتند و حدود ۷۰ نفر را نیز زخمی کردند. ابتدا تجزیه طلبان الأحوازیه سپس تروریست های داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفتند. اعضای این گروه های تجزیه طلب هم در اروپا مستقرند. به نظر شما چرا اروپا در قبال این تروریست ها سکوت می کند؟

– سکوت اروپا جدید نیست از مدت ها پیش رویه سکوت در پیش گرفته است. آنچه اخیرا اتفاق افتاده یعنی در خاورمیانه در عراق یا سوریه یعنی این گروه های تروریستی داعش و النصره و امثالهم همگی مورد حمایت غرب هستند. همه این تروریست ها که من آنها را سلفی می نامم مورد حمایت غرب به صورت متعهدانه قرار دارند. حامی اصلی همه اینها نیز عربستان سعودی است. من معتقدم این حمایت عربستان نیز با چراغ سبز اروپا صورت می گیرد که البته با نظارت آمریکاست. چون آمریکا از ایران می ترسد و دلیل نیز این است ایران روز به روز مدرن می شود توسعه پیدا می کند و برای جلوگیری از رشد ایران، آمریکا با عربستان سعودی همکاری می کند.

هدف عربستان از حمایت مالی و نظامی از این گروه ها چیست و می بینیم رسانه های عربستان از این حملات تروریستی استقبال کردند. حملاتی که طی آن غیرنظامیان کشته شدند و آن هم در یک شهر عمدتا عرب زبان؟

– ببینید عربستان یک جنگ واقعی را با ایران آغاز کرده است. هدفش این است رهبری خاورمیانه را به دست بگیرد البته هرگز به آن نخواهد رسید. همیشه یک نوع رقابت بین عربستان سنی و ایران شیعه وجود داشته است. این رقابت را در یمن و خیلی جاهای دیگر می بینیم. این یعنی درگیری بین مسلمانان.

در اروپا دیدیم رسانه ها از این حملات انتقاد نکردند و سازمان های حقوق بشری نیز سکوت کردند. آیا دلیلی برای این وجود دارد؟

– شما که بهتر می دانید رسانه در غرب تحت کنترل اسرائیل است. وقتی در فلسطین حمله ای صورت می گیرد همه رسانه ها جنجال می کنند. وقتی اسرائیل فلسطینی ها را می کشد صدای هیچ کس در نمی آید. چون ایران دلبر غربی ها نیست برای همین سکوت می کنند. اگر این حمله در عربستان صورت می گرفت با هیاهو مطرح می کردند و می دانیم عربستان با اسرائیل دوست است. برای همین نیز مورد حمایت غرب قرار دارد. اما ایران از فلسطینی ها حمایت می کند که مردمانی مظلوم و سرکوب شده هستند. در واقع مسئله صهیونیست ها و ضدصهیونیست ها است که مطرح می شود.

چرا این گروه های تروریستی آزادانه در اروپا رفت و آمد می کنند و اروپا کاری نمی کند؟

– اروپا فقط زمانی بسیج می شود که حمله ای به آن یا به کشورهای مورد حمایتش صورت بگیرد. اینجا حمایت از ایران یعنی طرد شدن. من خودم نمی توانم چیزی در حمایت از ایران در جایی منتشر کنم. متون یا بیانیه هایی که ما صادر می کنیم چون با اهداف اروپا همخوانی ندارد نمی توانیم همه جا پخش کنیم. من گاهی در حمایت از سیاست ایران در سوریه مطالبی را منتشر می کنم اما در محدودیت قرار می گیرم.

برای ریشه کن کردن افراطی گری و تروریسم در خاورمیانه چه باید کرد؟

– نخست باید لحن سیاست خاورمیانه تغییر یابد. آنچه که بهار عربی نامیدند که من آن را مصیبت عربی می نامم این برنامه در واشنگتن برنامه ریزی شد تا زمینه ظهور این گروه های تروریستی در خاورمیانه فراهم شود. به تونس و مصر و لیبی نگاه کنید به چه روزی افتادند. باید تغییر سیاست داد و با کشورهای حامی تروریسم سیاستی متفاوت داشت. این کشورها باید حمایت مالی از این گروه های تروریستی را متوقف کنند. آمریکا و اروپا که من در مجموع غرب می نامم از این گروه ها برای زمینه سازی سیاست خاورمیانه بزرگ مورد نظر خود استفاده می کنند. در نتیجه این گروه ها چنین آشوبی بر پا می کنند.

سپاس خانم اسکاندرانی

خواهش می کنم.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی