سایز متن   /

مصاحبه خبرنگار کورد پاریز با دکتر صالح عمر، استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح الدین در رابطه با گروه های مخالف ایران:
– جناب دکتر، چندی پیش پژاک / کودار بیانیه ای صادر کردند و طی آن خواهان گفتگو با ایران شدند. این برنامه خیلی نرم بود و بعضی کارشناسان معتقد بودند حتی از مواضع احزاب قانونی و مخالف دولت در داخل ایران نیز نرم تر است. ارزیابی شما از این چیست؟
– ببینید دنیای امروز دنیای جنگ و خشونت نیست و اکنون گفتگو بهترین راه حل برای رفع مشکلات است لذا به نظرم پژاک باید دست از اسلحه و خشونت بردارد تا مسئله با گفتگو حل شود. با تغییراتی در قوانین می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. مسئله کرد در ترکیه و سوریه هم شبیه این است و این کشورها هم باید با گفتگو مسئله را حل کنند. خشونت این گروه ها هم راه به جایی نمی برد.
-کومله و حزب دموکرات کردستان ایران می گویند پژاک یک حزب کردی نیست و به عنوان بخشی از پ.ک.ک نباید در امور کردهای ایران دخالت کند.
-بله. پژاک از ایدئولوژی های مختلف شکل گرفته است و سران آن نیز تفکرات متفاوتی دارند. به نظرم باید با ایران وارد گفتگو شوند. ایران کشوری امن است و نباید با اقدامات خشن به ویژه مناطق کردنشین ایران را ناامن کنند. متاسفانه بیشترین ضربه این گروه هم به کردها است.
– خبری منتشر شده که ترکیه برای قتل سران پژاک جایزه ۲۰۰ هزار دلاری تعیین کرده نظر شما چیست؟
درست است پژاک با ترکیه نمی جنگد اما ترکیه در سطحی وسیع دوست ندارد پ.ک.ک در هیچ نقطه ای باشد همان طور که در مناطق کردنشین سوریه با آن مخالف است لذا به خاطر پ.ک.ک مناطقی از سوریه از جمله عفرین را با عملیات «شاخه زیتون» تحت کنترل درآوردند و این گروه را مجبور به فرار کردند.
– بعضی ها می گویند میت ترکیه تلاش می کند تا در اقلیم کردستان تنش بین ایران و پ.ک.ک ایجاد کند و حتی قتل اقبال مرادی را به میت نسبت دادند تا تنش ایجاد شود. نظر شما چیست؟
– من مخالف هر گونه تلاش برای ایجاد تنش هستم. متاسفانه سیاست های ترکیه برای کردها پیام خوبی ندارد. به هم زدن ثبات و امنیت از طریق گروههای مختلف به ثبات منطقه کمک نمی کند. اقتصاد ترکیه در وضعیت خوب نیست و می بینیم اوضاع چگونه بدتر می شود و این با حضور مسلحانه ترکیه در سوریه نیز بی ارتباط نیست. نباید چنین اقداماتی در مرز با ایران نیز صورت گیرد.
-جناب دکتر سپاس از بابت پاسخ به سوالات.
-خواهش می کنم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی