سایز متن   /

یک پژوهشگر مرکز تحقیقات پاکستان می گوید: بازداشت کشیش آمریکایی توسط ترکیه نمی تواند عامل اصلی این همه تنش میان این دو کشور باشد در واقع عامل مهم تنش میان ترکیه وآمریکا اختلاف نظر این دو کشور بر سر منافع ژئواستراتژیک آنها در سوریه و بویژه در مورد کردهای این کشور است.
به گزارش کورد پاریز، “ساجد عزیز” پژوهشگر مرکز تحقیقات می گوید کردهای سوریه (پ.ک.ک/ی.پ.گ) نقش مهمی در ایجاد اختلاف میان آمریکا و ترکیه دارند. آمریکا از سال ۲۰۱۴ از کردهای سوریه که نقش پیاده نظام آمریکا را بازی می کنند، حمایت کرده است اما ترکیه قدرت گرفتن این گروه های تجزیه طلب را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانسته و از آمریکا به دلیل حمایت همه جانبه نظامی از آنها انتقاد کرده است.
“ساجد عزیز” در مقاله اش که در روزنامه دیلی تایمز پاکستان منتشر شده نوشت: نیروهای کرد سوریه که به نیروهای پ.ک.ک که نزدیک به چهار دهه با دولت ترکیه درگیر جنگ خونینی بوده اند وابسته هستند به همین دلیل ترکیه بیم دارد این حمایت آمریکا به تقویت پ.ک.ک منجر شود و این کشور با حملات بیشتری از سوی این گروه روبه رو شود.
وی اجرای عملیات های سپر فرات و شاخه زیتون را که منجر به تصرف بخش هایی از شمال سوریه از جمله منطقه کردنشین عفرین توسط ترکیه شده، واکنش ترکیه به ترس از قدرت گرفتن کردها عنوان کرده است.
وی معتقد است اختلافات میان آمریکا و ترکیه نمی تواند فقط مربوط به زندانی شدن یک کشیش آمریکایی باشد بلکه ابعاد بزرگتری دارد که از مهم ترین آنها می توان به تقابل منافع ژئواستراتژیک ترکیه وآمریکا در سوریه نام برد که کردها نقش مهمی در آن دارند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی