سایز متن   /

احزاب مخالف حاکمیت اقلیم کردستان عراق سرانجام موفق شدند ائتلافی مجزا از دو حزب حاکم بر اقلیم تشکیل دهند به این امید که آرای دزدیده شده خود را بازگردانند و بتوانند با وزنه بیشتری در پروسه سیاسی عراق شرکت کنند.

به گزارش کورد پاریز، احزاب اپوزیسیون حاکمیت بر این باور هستند که دو حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) و اتحادیه میهنی کردستان عراق (یکیتی) در انتخابات پارلمانی عراق که در ۱۲ ماه می میلادی امسال برگزار شد دست به تقلب زده و آرای آنها را به نفع خود مصادره کرده اند. هرچند به این منظور بازشماری دستی آرا توسط کمیسیون عالی انتخابات عراق انجام شد اما باز هم تغییری در سرنوشت نتایج انتخابات ایجاد نکرد.

این برای اولین بار است که احزاب کرد عراقی به این باور می رسند که راه سیاست تنها از کانال دو حزب حاکم بر اقلیم نمی گذرد. این اقدام چهار حزب جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و هم پیمانی برای دموکراسی و عدالت می تواند نقطه عطفی در تاریخ تحولات سیاسی کردستان عراق باشد

کارشناسان معتقدند که احزاب حاکم در اقلیم کردستان عراق در طول سال های گذشته به احزاب کوچکتر تنها در سطح شکلی عمل کرده و اجازه فعالیت به آنها را نداده اند ضمن اینکه سایه حاکمیت سیاسی این دو حزب همواره دنبال احزاب دیگر بوده و هیچ وقت نتوانسته اند مانعی بر سر راه سیاستهای حزب حاکم باشند.

این احزاب به عنوان مثال در بحث همه پرسی شکست خورده اقلیم کردستان عراق مخالف جدی آن بودند اما نهایتا به آن پیوسته و در سایه خواست حزب حاکم عمل کردند.

شکست این ائتلاف در تحقق خواسته هایشان می تواند تفکر اپوزیسیون بودن را در اقلیم برای همیشه به نابودی بکشاند و در نقطه مقابل آن می تواند راهی برای سربرآوردن و سیاست کردن باشد.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی