سایز متن   /

وزیر خارجه ترکیه گفت:  آلمان به پناهگاهی امن برای عناصر گروه تجزیه طلب پ.ک.ک تبدیل شده است.

به گزارش کورد پاریز به نقل از خبرگزاری آلمان، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، عصر روز گذشته در سخنانی در برلین، اعلام کرد که آنکارا از «این‌که آلمان به پناهگاهی امن برای پ.ک.ک تبدیل شده نگران است. از آلمان انتظار داریم که درقبال این جنایتکا‌ران بسیار محتاط باشد.»

قبل از سفر چاووش‌اوغلو به آلمان ، ترکیه خواستار بازداشت «صالح مسلم» رئیس سابق شاخه پ.ک.ک در سوریه شده بود. مسلم، در تظاهرات اوایل سال جاری در برلین که در اعتراض به عملیات نظامی «شاخه زیتون» در عفرین سوریه برگزار شده بود، مشارکت داشت. به ادعای مقام‌های آنکارا، مسلم همچنین در انفجارهای خونین در آنکارا در ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۱۶، دست داشت.

اگر چه آلمان از سال ۱۹۹۳ گروه پ.ک.ک را به عنوان سازمانی تروریستی می شناسد، اما ترکیه همواره این کشور را به نادیده گرفتن فعالیت های این سازمان و حمایت غیر مستقیم از آن متهم می کند. آنچه مقامات ترکیه «بی تفاوتی آلمان نسبت به پ.ک.ک » می نامند، باعث تیرگی روابط برلین – آنکارا شده است.

ترکیه روز سوم فروردین ۹۶ در اعتراض به راهپیمایی عناصر «پ.ک.ک» در آلمان، سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرد.

در اسفند ۱۳۹۵ نیز دولت آلمان سه تجمع هواداران حزب عدالت و توسعه (آکپارتی) در خاک آلمان را لغو کرد. این سه تجمع قرار بود در حمایت از تغییرات مورد نظر اردوغان در قانون اساسی برگزار شود؛ در پی لغو این سه تجمع، مقامات آنکارا با انتقاد از آلمان اعلام کردند: آلمان در شرایطی مانع فعالیت تبلیغ همه پرسی ترکیه می شود که از فعالیت های پ ک ک به عنوان گروهی که در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، جلوگیری نمی کند.

در آبان ماه ۱۳۹۵ نیز مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت: آلمان کشوری است که از گروه های تروریستی مخالف ترکیه حمایت می کند و پ ک ک و جبهه آزای بخش خلق انقلابی (DHKP-C) ، در آلمان فعالیت می کنند .

بنا بر اعلام دفتر فدرال صیانت از قانون اساسی آلمان (BfV)، گروه پ.ک.ک در اتحادیۀ اروپا گروهی تروریستی شناخته می شود، در فاصلۀ سپتامبر ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۱۶ تنها در آلمان ۱۳ میلیون یورو پول به دست آورده است.
در گزارش BfV آمده است: «پ.ک.ک توانسته است در ۱۰ سال گذشته درآمد خود را از کمک های مالی با منشأ آلمان دو برابر کند.»
بر اساس گزارش BfV این سازمان در آلمان بیش از ۱۴ هزار هوادار دارد و در سال های اخیر فعالیت های خود را در زمینۀ جذب نیرو افزایش داد و توانسته است ده ها تن را به اردوگاه های آموزشی خود در شمال عراق اعزام کند.
این گزارش هشدار داده است که ممکن است هواداران این گروه مجدداً موجب گسترش خشونت در آلمان شوند.

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی