- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

نشانه های شکاف داخلی در پ.ک.ک

در پی اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره بکارگیری شاخه های اقماری پ.ک.ک علیه هسته اصلی پ.ک.ک در قندیل، نشانه های شکاف داخلی در گروه پ.ک.ک آشکار شده است.

به گزارش کورد پاریز به نقل از کردستان ۲۴ ،  نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه می گوید آمریکا به این باور رسیده است می تواند از شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به ی.پ.گ. علیه شبه نظامیان پ ک ک مستقر در قندیل استفاده کند.

وی که در یک کنفرانس خبری سخن می گفت درباره دیدار اخیر  خود با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا بیان کرد:  نگرانی های ترکیه از کمک آمریکا به ی.پ.گ. را به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم.

وزیر دفاع آمریکا درباره کمک های تسلیحاتی واشنگتن به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه گفته بود: ما در پی آن هستیم  ی.پ.گ. را از پ ک ک جدا کرده و حتی علیه آن به کار گیریم.

در حالیکه مسئولان شاخه های اقماری پ.ک.ک در سوریه از کمک تسلیحاتی آمریکا استقبال می کنند، برخی دیگر از مسئولان پ.ک.ک در کوهستان قندیل از احتمال تغییر سیاست آمریکا در قبال پ.ک.ک نگران هستند و همین مساله باعث ایجاد شکاف و اختلاف نظر بین اعضای شورای رهبری پ.ک.ک و مسئولان شاخه های اقماری آن در سوریه شده است.

همزمان ناظران سیاسی در تحلیل خود پیرامون سکوت آمریکا در قبال عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک در عفرین می گویند، احتمال توافق ترکیه و آمریکا برای به حاشیه راندن پ.ک.ک در آینده سوریه و اعطای نقش فعال تر به رقیب اصلی پ.ک.ک یعنی شورای میهنی کردهای سوریه (ENKS) بسیار بالاست.

شورای میهنی کردهای سوریه موسوم به ENKS دارای یک بازوی نظامی ۱۵ هزارنفری با نام”لشکر روژ” است که از حمایت مسعود بارزانی نیز برخوردار است نیروهای “لشکر روژ” اکنون در خاک اقلیم کردستان عراق مستقر هستند و پ.ک.ک اجازه ورود آنها به مناطق کردنشین سوریه را نمی دهد.