سایز متن   /

حزب “وطن”  ترکیه تلاش هایی را برای انحلال حزب دمکراتیک خلق ها (HDP) که بازوی سیاسی پ.ک.ک در داخل ترکیه محسوب می شود اغاز کرده است.

به گزارش کورد پاریز به نقل از شبکه تلویزیونی رووداو، حزب وطن ترکیه به رهبری دوغو پرینچک از دوستان صمیمی و قدیمی عبدالله اوجالان خواهان منحل شدن حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) شد

بر پایه این گزارش حزب وطن با اشاره به همسویی حزب دمکراتیک خلق ها با پ.ک.ک اعلام کرده است که ادامه فعالیت حزب دمکراتیک خلق ها ترکیه را بسوی تجزیه سوق می دهد. نصرت صنم مسئول امور حقوقی حزب وطن ترکیه دادخواست خود برای انحلال حزب دمکراتیک خلق ها را به دادستانی ترکیه ارائه نمود.

یالچین کوچوک و دوغو پرینچک دبیر کل حزب وطن ترکیه دو شخصیت مشهور ترکیه بودند که در ارتباط با پرونده ارگنه کُن دستگیر و زندانی شدند. «. دوغو پرینچک و یالچین کوچوک چند بار در لبنان و سوریه با اوجالان دیدار کرده‌اند و برخی از تحلیلگران سیاسی ترکیه این دو نفر و به ویژه دکتر پرینچک را پدر فکری اوجالان می‌دانند و یالچین کوچوک نیز در دانشگاه و در رشته علوم سیاسی به مدت دو سال استاد اوجالان بوده است.

ارگنه کُن به ترکی Ergenekon  نام دره ای در کوه های آلتای آسیای میانه است که منشاء مردم تُرک از آنجاست و مهم تر از این، آنها اولین پادشاهی خود را در آنجا بنا نهادند.
سازمان زیرزمینی و ملی گرای افراطی کمالیست تحت عنوان “ارگنه کُن” در ترکیه که برخی از اعضای عالی رتبه امنیتی و نظامی ترکیه در هسته اصلی آن بودند همانند دولت در سایه عمل می کرد. از جولای ۲۰۰۸ بیش از هزاران نفر که شامل چندین ژنرال ارتش، مقامات حزبی و رئیس سابق شورای امنیت هستند، در چارچوب پرونده ارگنه کُن بازداشت شده و یا مورد بازجوئی قرار گرفتند.
پس از گشوده شدن پرونده ارگنه کُن و دستگیری بسیاری از عوامل و اعضای این سازمانِ زیر زمینی، اخباری درباره ارتباط این سازمان با پ.ک.ک مطرح شد. افشای ارتباط عبدالله اوجالان با سازمان مخوفِ “ارگنه کُن” موضوع استقلال فکری اوجالان در تصمیم گیری را با ابهام های زیادی مواجه کرد.
احسان ارسلان یکی از شخصیت های مطرح کُرد در ترکیه می گوید: سال ۱۹۹۳ ارگنه کُن و نیروهای جنگ طلبِ درونِ پ.ک.ک باعث شدند تلاش های تورگوت اوزال و رهبری پ.ک.ک برای حل مسالمت آمیز مسأله کُردها با شکست مواجه شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی