- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

ناکامی احزاب حاکم کردستان عراق در تشکیل ائتلاف انتخاباتی یکپارچه

در حالی انتخابات پارلمانی تا کمتر از ۴ ماه دیگر در عراق برگزار می‌شود که احزاب و گروههای سیاسی کرد بدلیل اختلافات بسیار نتوانستند یک ائتلاف انتخاباتی واحد برای ورود بهتر به رقابت های انتخاباتی تشکیل دهند و تلاش احزاب حاکم در این زمینه به شکست انجامید.

برغم تلاش دو حزب حاکم در کردستان عراق (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی) برای تشکیل ائتلافی واحد دستکم در مناطق مورد منازعه اما احزاب اپوزیسیون کرد عراقی با ایجاد ائتلافی مجزا این تلاشها را با شکست روبرو ساختند.
احزاب ‘جنبش تغییر(گوران) ‘، ‘جماعت اسلامی کردستان عراق’ و ‘ائتلاف برای دموکراسی و عدالت’ به رهبری دکتر برهم احمد صالح در قالب ‘ائتلاف میهن’ در مناطق مورد منازعه (میان بغداد و اربیل موضوع ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق) وارد انتخابات خواهند شد.
این احزاب که در استانهای کردنشین در کردستان عراق بطور مجزا وارد انتخابات خواهند شد در مناطق مورد منازعه با انتخاب دکتر یوسف محمد به عنوان سرلیست ائتلاف میهن تلاش می کنند نمایندگی اکثریت مردم این مناطق را در پارلمان عراق بدست بیاورند.
مسعود عبدالخالق کارشناس سیاسی در کردستان عراق در خصوص شکست تلاشهای احزاب حاکم برای تشکیل ائتلافی واحد  گفت: احزاب حاکم مسئول شکست های سیاسی و اقتصادی اقلیم بخصوص همه پرسی بوده و مردم کردستان عراق از حاکمیت آنها خسته و آشفته هستند لذا منطقی ترین راه برای حمایت از مردم عدم تشکیل ائتلافی یکپارچه بود.
در ادامه روند واگرایی احزاب کرد عراقی از احزاب حاکم و نپذیرفتن تشکیل ائتلاف یکپارچه با حضور آنها، حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد بطور مستقل وارد انتخابات پارلمانی عراق خواهد شد.
هادی علی سخنگوی این احزاب در خصوص این تصمیم به رسانه ها گفت: از ابتدا موافق تشکیل ائتلافی مشترک برای همه احزاب کرد عراقی بودیم اما وقتی این گزینه عملیاتی نشد اتحاد اسلامی کردستان عراق بطور مستقل وارد انتخابات پارلمان عراق خواهد شد.
در همین راستا حرکت اسلامی کردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد در پی شکست تلاشها برای تشکیل ائتلافی یکپارچه از احزاب کرد عراقی تصمیم گرفته است اساسا وارد رقابت های انتخابات پارلمانی عراق نشود.
این حزب در بیانیه خود آورد: این حزب تمامی درخواستها را برای شرکت در انتخابات در قالب ائتلاف های جداگانه رد کرده است و بر این باور بود که باید ائتلافی یکپارچه شکل گیرد.
بدین ترتیب احزاب حاکم در کردستان عراق که خواهان تشکیل ائتلافی یکپارچه بودند بطور مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی پراکندگی احزاب کرد عراقی محصول بحران سیاسی و اقتصادی در منطقه کردستان عراق در پی برگزاری همه پرسی استقلال از عراق بطور یک‌جانبه و برغم مخالفت یکپارچه داخلی و خارجی در این منطقه است.
انتخابات پارلمانی و شورای استانی عراق ۱۲ ماه می ۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷) برگزار می شود.
با توجه به اینکه نظام اداره عراق مبتنی بر پارلمان است و انتخاب نخست وزیر، رییس جمهور، رییس پارلمان و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است، بر همین اساس، انتخابات پارلمانی که هر چهارسال یکبار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
به دلیل این که انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاس داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می کند.