سایز متن   /

در طول سالیان اخیر بزرگترین چالش در انتخابات اقلیم کردستان عراق وجود آرای تقلبی بوده که همواره مورد نقد احزاب معارض دولت اقلیم قرار گرفته است اما اعتراضات تاکنون راه به جایی نبرده است. هرچند اخیرا کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی در اقلیم تحت فشار قرار گرفته تا نسبت به اصلاح لیست رای دهندگان در این منطقه اقدام کند.

به گزارش کورد پاریز، در همین خصوص نیاز عبدالله یکی از روزنامه نگاران نامی کردستان عراق در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک با اشاره به اسناد منتشر شده توسط موسسه مطالعاتی«پی» از عمق این تقلب و آرای جعلی پرده برداشته که به بخشی از آن اشاره می‌شود.
نیاز عبدالله روز سه شنبه در این خصوص در مطلبی با عنوان “معجزه انتخابات در اقلیم کردستان عراق” نوشت: مسن‌ترین افرادی که در جهان تاکنون اسامی‌شان کشف نشده در کردستان عراق اسمشان در لیست رای دهندگان انتخابات درج شده است! در کردستان عراق براساس اسناد منتشر شده توسط موسسه مطالعاتی «پی» در سال ۲۰۱۸ میلادی، متولدین سالهای ۱۸۵۳ تا ۱۹۱۸ میلادی که تعداد آنها ۱۱۷۹۹(یازده هزار و هفتصد و نود ونه) نفر است و  سنشان از ۱۰۰ تا ۱۶۳ سال بوده و فوت شده‌اند اسمشان در میان لیست رای دهندگان برای انتخابات در اقلیم کردستان عراق موجود است و حتی در همین انتخابات همه پرسی کردستان عراق نیز شرکت کرده و از شرکت در همه پرسی منع نشدند!
نیاز عبدالله به طنز می‌گوید: البته این افراد یا خود زنده شده و انگشت شست خود را به جوهر مخصوص انتخابات آغشته کرده و یا اینکه کسانی که بر این باور هستند نباید حقوق مردگان ضایع شود بجای آنها رای داده‌اند. این رای دهندگان کمیاب و معجزه‌گر تعدادشان در اربیل ۳۴۹۹ نفر، در دهوک ۲۱۲۹ نفر و در سلیمانیه ۶۱۷۱ نفر هستند.
این روزنامه نگار در ادامه به نقد دولت اقلیم کردستان عراق پرداخته و نوشت: اینجا اقلیم کردستان عراق است، جزیره‌ای که دولت آن می‌خواست دموکراسی حاصل از این انتخابات را به عنوان نمونه‌ای به عراق و کشورهای خاورمیانه معرفی کند بدون اینکه بخواهد از سال ۱۹۹۲ میلادی به این سو به انتخاباتی سالم و انتقال مسالمت آمیز قدرت احترام بگذارد و به دوره‌های انتخاباتی متعهد باشد.
در متن گزارش موسسه پی به ۹۰۰ هزار رای تکراری و افراد مرده اشاره و تاکید شده است، ضروری است اقلیم کردستان عراق برای انتخاباتی شفاف این لیست‌ها را اصلاح کند تا احزاب سیاسی با اتکا به آرای تقلبی به قدرت نرسند.
گزارش مذکور نهمین گزارش موسسه مطالعاتی پی است که به تازگی در اقلیم کردستان عراق منتشر می‌شود و باعث نگرانی بیش از اندازه احزابی شده است که در حاکمیت نیستند یا به نوعی مخالف حاکمیت هستند.

حالا سوال مخالفان این است که آیا تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم در کردستان عراق این لیست‌ها اصلاح خواهند شد یا به قول نیاز عبدالله روزنامه‌نگار “مردگان فرشته‌وار زنده می‌شوند و رای می‌دهند؟”

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی