سایز متن   /

روزنامه «العرب» لندن در گزارشی نوشت: نخست وزیر عراق اکنون با فشارهای سیاسی برای انتقام گیری از کردها در پی برگزاری همه پرسی روبرو است.

به گزارش کوردپاریز، روزنامه العرب در گزارش خود با بیان اینکه برخی از احزاب سیاسی در بغداد به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای انتقام گیری از کردها به دلیل برگزاری همه پرسی و گرفتن تمامی امتیازات سیاسی و اقتصادی از اقلیم کردستان فشار می آورند، به نقل از یک منبع سیاسی در بغداد افزود: العبادی اکنون از آن بیم دارد که موافقت وی با از سرگیری گفتگوها با اربیل به اعتبار و محبوبیت مردمی او به دلیل پیروزی در جنگ با داعش و اقدامات نظامی وی در واکنش به همه پرسی اقلیم کردستان آسیب برساند.

به گفته این منبع که یک سیاستمدار بلند پایه کُرد است، العبادی همچنین از آن هراس دارد که مخالفتش با از سرگیری گفتگو با اربیل به کاهش حمایت های بین المللی و منطقه ای از او با توجه به پافشاری آمریکا برای انجام این گفتگو بیانجامد.

براساس این گزارش ، اشواق جاف، نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق نیز به روزنامه «العرب» گفت: دولت اقلیم کردستان از انجام گفتگوهایی بر اساس قانون اساسی عراق حمایت می کند و این درحالی است که دولت فدرال تمامی درخواست ها برای گفتگو با اربیل به منظور حل مشکلات بین طرفین را رد می کند.

جاف با بیان اینکه دولت مرکزی به تصمیمات قوای سه گانه در خصوص حل مشکلات بغداد – اربیل احترام نمی گذارد و حیدر العبادی در شرایط کنونی از نشستن بر سر میز مذاکره پرهیز می کند، افزود: تحویل فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی از سوی دولت اقلیم کردستان به دولت فدرال به گفتگوهای بین طرفین بر اساس قانون اساسی عراق بستگی دارد.

گزارش روزنامه «العرب» حاکی است که ملا بختیار یکی از رهبران برجسته اتحادیه میهنی کردستان نیز از برگزاری نشست های محرمانه و آشکار بین بغداد – اربیل سخن گفته و از نشانه هایی مثبت در خصوص نتایج این نشست ها و منع تکرار درگیری های نظامی بین طرفین خبر داده است.

بختیار گفت: دولت اقلیم کردستان در صدد تشکیل یک هیئت و سفر به بغداد پس از حل مشکل گذرگاه های مرزی، برای مطرح کردن موضوع سهم بودجه اقلیم و مناطق مورد مناقشه است.

در این میان سعد الحدیثی، سخنگوی رسانه ای دفتر نخست وزیر عراق نیز به روزنامه «العرب» گفت: کمیسیون های فنی دولت فدرال از کمیسیون های فنی دولت اقلیم کردستان خواستار گفتگو در خصوص اداره گذرگاه های مرزی و همچنین حقوق کارمندان اقلیم شده است.

منابع سیاسی در بغداد نیز گفتند که فؤاد معصوم، رئیس جمهوری عراق برای وادار کردن العبادی به گفتگو با رهبران کُرد تلاش می کند، اما نخست وزیر عراق پاسخ روشنی به معصوم نمی دهد.

این منابع افزودند: العبادی احتمالاً منتظر پایان کشمکش های انتحابات پارلمانی پیش روی عراق در پی برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان و انجام اقداماتی علیه اقلیم است که موجب افزایش محبوبیت او شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی