سایز متن   /

خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت: گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک، ۱۴ سال پیش توسط سرکرده خود عبدالله اوجالان تشکیل شد و با حمایت چشمگیر آمریکا به «نیروهای دموکراتیک سوریه» تغییر نام و گسترش یافته است.

آناتولی می نویسد: گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د در ۱۶ فوریه ۲۰۰۲ به دستور سرکرده خود عبدالله اوجالان در زندان و از طریق وکلای مدافع خود در سوریه تشکیل و اکنون با حمایت آمریکا بیش از یک چهارم این کشور را تصرف کرده است.

آمریکا به بهانه جدیدی برای ادامه کمک به این گروه که نام آن را به نیروهای دموکراتیک سوریه «ن.د.س» تغییر داده است، پس از داعش نیاز خواهد داشت.

اداره اصلی گروه تروریستی پ.ک.ک، چهار بخش کردستان را زیر یک سقف به نام «ک.ج.ک» جمع کرده است؛ پ.ک.ک شاخه ترکیه، پ.ی.د شاخه سوریه، پ.چ.د.ک شاخه عراق و پژاک در ایران.

گروه پ.ی.د در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۳ تشکیل شد، اقدامات تروریستی خود پ.ک.ک به رهبری اوجالان طی ۲۰ سال؛ یعنی از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸ در سوریه را به ارث برده است.

این گروه دستورات اداری خود از سال ۲۰۰۳ تا زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ را از سرکرده های اصلی در قندیل که تحت نظارت پ.ک.ک/ک.ج.ک قرار داشتند، دریافت می کرد.

قندیل شاخه مسلح پ.ی.د/پ.ک.ک را در آغاز جنگ سوریه در مارس ۲۰۱۱ تا نوامبر همان سال تشکیل داد. ی.پ.گ به عنوان شاخه مسلح این گروه در جولای ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. شمار زیادی از تروریست هایی که در پایگاه های تروریستی در قندیل و دیگر مناطق شمال عراق آموزش دیده بودند به سوریه منتقل شدند.

همکاری آمریکا با گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک

اولین کمک تسلیحاتی ارتش آمریکا در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ زمانی که داعش عین العرب (کوبانی) تحت تصرف پ.ی.د/ پ.ک.ک را محاصره کرد انجام شد. در پی حملات هوایی آمریکا که ماه ها به طول انجامید، داعش از عین العرب بیرون رانده شد.

پس از این اتفاق، کمک های آمریکا به پ.ی.د/پ.ک.ک در شرق رود فرات به سرعت افزایش یافت. این گروه مناطق تحت اشغال خود را گسترش داد.

– نقاب ن.د.س بر چهره گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک

آمریکا در اکتبر ۲۰۱۵ برای مشروعیت بخشیدن به کمک های تسلیحاتی خود به پ.ی.د/ پ.ک.ک و اعطای اعتبار به ی.پ.گ شاخه مسلح آن، نام جدیدی به آن گذاشت.

تروریست های ی.پ.گ با استفاده از نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» (ن.د.س) در دسامیر ۲۰۱۵ وارد غرب بستر رود فرات شدند. ژنرال ریموند توماس چنین به تغییر نام این گروه اعتراف کرده است:

«آنان بطور رسمی خود را ی.پ.گ می نامند، اما ترک ها آن‌ها را شاخه پ.ک.ک می دانند و می گویند “با دشمن ما و یک گروه تروریستی رابطه دارید. چطور با ما به عنوان متحد خود چنین رفتاری می کنید؟”

ما نیز به این گروه (ی.پ.گ) گفتیم باید نام خود را تغییر دهید. پرسیدیم بجز ی.پ.گ از چه نامی می خواهید برای خود استفاده کنید که گفتند «نیروهای دموکراتیک سوریه». درج کلمه دموکراتیک بسیار زیرکانه بود چون به آن ها اعتبار بخشید».

این ژنرال آمریکایی با اشاره به نقش برت مکگورک، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امر مبارزه با داعش نیز اظهار داشت: ائ به نحوی این ها را در داخل مذاکرات قرار داد و مشروعیت لازم برای هم‌پیمانی با ما را فراهم کرد.

گروه پ.ی.د/ پ.ک.ک از اکتبر ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۱۷ یک‌چهارم سوریه را اشغال و مقادیر زیادی تسلیحات از جمله سلاح های سنگین، خودروهای زرهی ضد مین، مهمات، سلاح های سبک، سوحت و کانتیرهایی که در امور نظامی استفاده می شوند را انبار کرد.

 

– از ایجاد کریدور تروریسم در شمال سوریه ممانعت شد

نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ عملیات سپر فرات را آغاز کردند و مانع ایجاد کریدور تروریسم از منبیج در بخش غربی رود فرات تا سواحل دریای مدیترانه در شمال سوریه شدند.

مثلث «اعزاز-جرابلس-الباب» با استقرار عناصر نیروهای ملسح ترکیه و ارتش آزاد سوریه در میان شهرستان‌های عفرین و منبج که تحت اشغال گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک قرار داشت، امن شده است.

نیروهای مسلح ترکیه در ۲۵ آوریل مواضع پ.ی.د/پ.ک.ک در منطقه کوهستانی کاراچوک در شمال شرق سوریه را مورد هدف قرار دادند و پ.ی.د/پ.ک.ک نیز تسلیحات و مهمات خود در سوریه را به پایگاه‌های آمریکا و یا در مجاورت این پایگاه‌ها انتقال کرد.

– بهانه‌ای برای آمریکا نمانده است

گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک استفاده از نام نیروهای دموکراتیک سوریه «ن.د.س» در ماه ژوئن در رقه و در ماه سپتامبر نیز در دیرالزور عملیات نظامی را انجام داد.

این گروه با حمایت قوی هوایی آمریکا با داعش درگیری کرده و در ۱۷ اکتبر کنترل رقه را به دست آورد. گروه پ.ی.د/پ.ک.ک در ۲۷ نوامبر نیز اقدام برای پیشروی به سوی دیرالزور کرده و به سیار بخش‌های مرز سوریه با عراق رسید.

به این صورت در حال حاضر زمین بسیار کوچکی برای درگیری این گروه با داعش باقی مانده است. به همین دلیل دولت واشنگتن برای ادامه حمایت خود از گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک نیاز به ایجاد بهانه‌های جدید غیر از مبارزه با داعش دارد.

ترکیه هنوز هم وعده‌های مقامات آمریکا مبنی بر اینکه پس از اتمام عملیات‌های رقه و دیرالزور پشتیبانی خود از پ.ی.د/پ.ک.ک قطع خواهد کرد و تسلیحات اهدایی این گروه را پس خواهد گرفت را یادآور می شود.

روسای جمهور ترکیه و آمریکا طی گفتگویی در ۲۵ نوامبر سال جاری به این موضوع پرداختند. با وجود سخنان ترامپ درباره توقف حمایت تسلیحاتی آمریکا از پ.ی.د/پ.ک.ک، مقامات واشنگتن اظهاراتی متناقض با سخنان ترامپ داشته اند.

اخیرا وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که پس از شکست داعش، اعضای پ.ی.د/پ.ک.ک به عنوان “واحدهای امنیتی و پلیس” استخدام خواهند شد. او همچنین از قصد کشورش جهت ادامه پشتیبانی از پ.ی.د/پ.ک.ک به بهانه جلوگیری از احتمال بازگشت تهدید داعش خبر داده است.

اطلاعات مربوط به روابط آمریکا-قندیل- «نیروهای دموکراتیک سوریه» پس از گفتگوی طلال سیلو سخنگوی سابق گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک در سوریه موسوم «ن.د.س» با خبرنگار آناتولی، افشا شد.

اقدامات پ.ی.د/پ.ک.ک درسوریه توسط شورای ریاست جمهوری خودخوانده در قندیل اداره می شود. صبری اوک، عضو این شورای خودخوانده مسئولی مهم در سراسر سوره است. پس از او، نورالدین صوفی مسٔول نظامی در سوریه و رئیس زنان تروریستی ی.پ.گ/ی.پ.ژ است.

گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» به عنوان برچسبی برای دو گروه مذکور استفاده می شود. این گروه پایگاه نظامی یا سیستم اداری مستقل ندارد. هفتاد درصد از ۵۰ هزار پرسنل آن، از اعضای ی.پ.گ/ی.پ.ژ هستند.

فرهاد عبدی شاهین ملقب شاهین جیلو که در فهرست قرمز گروه تروریستی قرار دارد، دستور قندیل را از طریق صوفی دریافت می کند. جیلو مدت هاست فعالیت حملات مسلحانه را ترتیب می دهد. مقامات آمریکا عملیات خود در سوریه را از طریق جیلو انجام می دهند.

کمک های نظامی آمریکا با امضای مسئولان خودخوانده نیروهای دموکراتیک سوریه تحویل می شود اما تجهیزات نظامی به انبارهای ی.پ.گ که در اختیار سپان حمو است منتقل می شود.

فرمانده نیروهای مرکزی، فرمانده ویژه و سیا از سازمان های آمریکایی در صحنه سوریه نقش مهمی دارد. برت مک گورک مهمترین نام مطرح در این زمینه است که استراتژی دولت آمریکا جهت کار و ارتباط با گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ را تعیین می کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی