- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

خبرهای ضد و نقیض از آغاز عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک در عفرین

با حملات خمپاره ای ارتش ترکیه و درگیری های پراکنده، شبه نظامیان پ.ک.ک در شهر «عفرین» و مرزهای مشترک با ترکیه به حالت آماده باش درآمده اند تا در به هرگونه حمله نیروهای نظامی ترکیه واکنش نشان دهند.

به گزارش کورد پاریز خبرها از شمال سوریه حاکیست، مواضع پ.ک.ک در منطقه «بلبله» توسط یگان توپخانه ارتش ترکیه هدف قرار گرفت؛ این حملات خمپاره ای در حومه روستای « توبال» در شمال غرب استان حلب و مناطق مرزی مشترک با ترکیه صورت گرفت.

پس از حملات خمپاره ای، نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان پ.ک.ک با یکدیگر درگیر شدند؛ در جریان این درگیری ها که حدود یک ساعت ادامه داشت تعدادی از نیروهای طرفین کشته و زخمی شدند؛ تاکنون آمار دقیقی در خصوص تلفات نیروهای ارتش ترکیه و پ.ک.ک اعلام نشده است.

از منطقه « شرا» در نزدیکی مرزهای مشترک هم خبر می رسد، یگان توپخانه ارتش ترکیه در چندین مرحله مواضع شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به YPG را در روستاهای «اکدامی، دیکماداش، مرعناز، عین دقنه و یازیباع» هدف قرار داد؛ در جریان این حملات خسارت های مالی قابل توجه ای به روستاهای کردنشین وارد شد.

ارتفاعات « بارین، بدرخان و باشور» در حومه منطقه « جندریسه» مناطق دیگری به شمار می آینده که هدف حملات نیروهای ارتش ترکیه قرار گرفت؛ خبرها حاکیست، ارتش ترکیه تعداد زیادی تانک، نفربر و سکوی پرتاب حمپاره به را به نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه اعزام کرده است.

از سویی دیگر، پهپادهای ارتش ترکیه که از صبح امروز در آسمان مناطق مرزی مشترک در شمال غرب استان حلب به پروازه درآمده اند همچنان تحرکات تجزیه طلبان پ.ک.ک را در تمامی محورها از جمله شهر راهبردی عفرین رصد می کنند.

حملات علیه مواضع پ.ک.ک  در شمال سوریه در حالی انجام گرفته که پیشتر وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود، عملیات برای تصرف مناطق کردنشین در شمال غرب استان حلب در دستور کار قرار گرفته است.

با آغاز بحران سوریه، بر اساس یک توافق نانوشته ارتش سوریه به منظور تمرکز بر مبارزه با گروه های تکفیری در سایر مناطق سوریه، کنترل مناطق کردنشین شمال سوریه، یعنی سه منطقه‌ی از هم گسسته‌ی جزیره ، کوبانی و عفرین، را به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه واگذار کرد.

ترکیه برای جلوگیری از تشکیل کریدور “پ.ک.ک” و رسیدن این نیروها به آب‌‌های مدیترانه و عقیم گذاشتن پروژه آمریکایی-صهیونیستی به شدت نسبت به عفرین و حضور “پ.ک.ک” در آنجا حساسیت نشان می‌‌‌دهد

پ.ک.ک در تلاش است تا با اشغال برخی مناطق عرب نشین در شمال سوریه سه منطقه کردنشین شمال سوریه (عفرین، جزیره و کوبانی) را به یکدیگر متصل کند اما ترکیه ایجاد کمربند کُردی از سوی پ.ک.ک در مناطق شمال سوریه را خط قرمز خود می داند.